Afstand nemen

Om exclusief Audi te rijden kun je prima terecht bij de A7 Sportback, die vanaf nu op een groter succes gaat mikken. Dat doet hij door meer afstand te nemen van de A5 Sportback.

Vier- en vijfdeurscoupés in het hogere segment zullen zich waarschijnlijk altijd in een niche blijven bewegen, maar Audi wil zich natuurlijk wel zo sterk mogelijk wapenen tegen de concurrentie. Het verhoogt daarom de attractiviteit van de A7 Sportback met een nieuwe generatie, die minder lijkt op de compactere A5 Sportback dan voorheen en aldus zijn bestaansrecht vergroot. Aan de fors uitgevallen (4,97 x 1,91 x 1,42 meter) koets met nog altijd een vijfde deur en een elektrisch uitklappende achterspoiler vallen de minimale hoeveelheid chroom en de ledverlichtingsunits – achter met een verbindende balk en vóór optioneel met HD-matrix- en lasertechnologie – het meest op. De A7 Sportback biedt 535 tot 1390 liter bagageruimte onder zijn achterplecht en voor de voorpassagiers drie verschillende typen stoelen. Twee aanraakschermen met haptische feedback (een trilling) nemen het leeuwendeel van de bedieningsfuncties in de cockpit over en via de AI-knop verzoek je de auto om zichzelf in een parkeervak of een garage te plaatsen, wat trouwens ook op afstand via een app kan. Daarnaast belooft Audi maar liefst 39 mogelijkheden op het gebied van rijassistentie. Andere technologie (tegen meerprijs) zien we in de vorm van luchtvering, adaptieve schokdemping en achterwielbesturing. In den beginne beperkt het gamma zich tot de 3.0 V6 TFSI quattro S tronic (340) met een dubbele koppeling in de transmissie, later volgen andere vier- en zescilinder benzine- en dieselkrachtbronnen. In alle gevallen past Audi een mild hybridesysteem (MHEV) toe, met terugwinning van remenergie en motoruitschakeling wanneer je de auto tussen de 55 km/h en 160 laat uitrollen. Ondertussen is de A7 Sportback reeds te bestellen, met eerste leveringen vanaf februari.

Foto's:


0