‘Bereikbaarheid Gemert-Bakel verbeteren door Gulden Middenweg’

GEMERT-BAKEL – De Ruit om Eindhoven die er niet kwam, de knoop bij de Beekse brug die steeds vaster komt te zitten, het wel of niet verdubbelen van de N279 en de protesten tegen de lange omleiding door het buitengebied van Bakel. Al meer dan twintig jaar wordt erover gepraat, maar de regionale bereikbaarheidsheidsproblemen zijn nog altijd niet opgelost. Zowel het verkeer als het discussie daaromheen lijken muurvast te zitten. Met zijn plan voor de Gulden Middenweg denkt Gemertenaar Martien van den Boom de zaak weer in beweging te kunnen brengen.

Van de redactie

Je zou het omdenken kunnen noemen. Na het dichtmetselen van de Ruit spitst het regionale verkeersdebat zich vooral toe op de het verbeteren van de doorstroming op de N279, de provinciale noord-zuid-as tussen Veghel en Asten. Het alternatief dat Van den Boom voor ogen heeft is een oost-west-route. “Het aanpassen van de N279 lost de problemen bij de Beekse brug niet op. Van het verkeer dat dagelijks vanuit Gemert richting Beek en Donk rijdt vertrekt 40% richting Eindhoven en 40% richting Helmond. Om de files bij de Beekse brug te omzeilen kiezen gemiddeld 400 voertuigen per dag voor een sluiproute door het buitengebied van Laarbeek en Son en Breugel richting A50. Het merendeel van al die weggebruikers gaat niet voor N279 kiezen, want dan hadden ze dat al eerder gedaan.”

Van den Boom opteert daarom voor ‘de gulden middenweg’, een directe verbinding tussen N279 bij Beek en Donk en de A50 via het buitengebied van Mariahout. “De A50 is in principe de snelste route naar Eindhoven, als aansluiting verbeterd wordt.”

Op termijn zou dit tracé doorgetrokken kunnen worden naar Gemert (onder Koks door) en ter hoogte van de Noord-Om kunnen aansluiten op een nieuwe provinciale weg –door Van den Boom N77 gedoopt- die rechtstreeks aansluit op de A77 richting Duitsland en de A50 richting Nijmegen en Venlo. Ter hoogte van Landhorst zou dan een aftakking richting Uden gerealiseerd kunnen worden. Op de lange termijn zou de N77 dan omgevormd kunnen worden tot een snelweg, de doorgetokken A77. “Maar dat maak ik niet meer mee”, denkt de oud-bestuurder.

Van den Boom verwacht dat zijn gulden middenweg een belangrijke impuls kan geven aan de regionale economie, omdat er betere en snellere verbindingen met Eindhoven, Nijmegen, Den Bosch, Venlo, Duitsland en België komen.”

Om de reistijd naar Helmond te verkorten lanceert Van den Boom een variant op de zogenaamde ‘inprikker’, een nieuwe weg die de N279 verbindt met het centrum van Helmond en in de buurt van de kanaaldijk aansluit op het bestaande wegennetwerk.
De Gemertenaar accepteert dat deze variant 3 voor een deel door een groen gebied zal gaan, maar vindt dat niet opwegen tegen de voordelen.

Van den Boom hoopt onder gemeente- en provinciebestuurders en raads- en Statenleden een breed draagvlak voor zijn plan te creëren. “De eerste reacties zijn positief. Ik kan me bijna niet voorstellen dat hier iemand op tegen is. Ik verwacht dat de gemeenteraad van Gemert-Bakel een voorstel unaniem zal steunen, mocht de Gulden Middenweg stemming worden gebracht.”

Tekening: rode stippellijn is Gulden Middenweg.

Foto's:


D0