‘De Blauwe Maagd is het begin van iets moois’

GEMERT – Ze produceren al commercials en bedrijfsfilms, maar gaan met De Blauwe Maagd een nieuw avontuur aan. Puck Mickers en Carl van de Wetering (VandePunt Filmproducties) werken aan een korte film. De jonge ondernemers uit Gemert leggen de lat hoog.“We willen meedingen om de prijzen op de grote internationale filmfestivals en bijdragen aan de opbouw van een eigen filmindustrie in Brabant.”

Door Marcel Bosmans

Onze provincie kent veel jonge, talentvolle filmmakers en Gemert-Bakel vormt daarop geen uitzondering. Nick Janssen maakte furore met documentaires over motorcrosskoningen Jeffrey Herlings en Tony Cairolli en scoorde samen met Wout Kanters een wereldhit op Youtube met filmpjes waarin het animatiekarakter Minion Dave een hoofdrol speelt. Martijn Melis timmert aan de weg met de sociaal-realistische rolprent Het goeie leven en VandePunt maakt tv-commercials die op het publieke net worden uitgezonden.

Brabant

Volgens Mickers wijken de meeste talenten noodgewongen uit naar de Randstad of naar het buitenland, omdat Brabant geen eigen filmindustrie heeft. “Wij willen laten zien dat het hier ook kan. De Blauwe Maagd moet het begin van iets moois worden.

Cannes

De Blauwe Maagd is een ambitieus project, met een crew van bijna veertig mensen. Regisseur Tim Klok is een goede bekende van de Gemertse filmproducenten. Met hem hebben we eerder drie commercials gemaakt.” Nuenenaar Klok en scenarist Joeri Pruys tekenden eerder voor de korte film Het Contract. Deze mini-thriller, met Johanna ter Steege in een van de hoofdrollen, werd geselecteerd voor de Short Film Corner 2013 van het Filmfestival in Cannes.

Top

Director of photography Ewoud Bon heeft eveneens zijn sporen verdiend. Hij werkte onder andere mee aan commercials van electronicagigant Samsung. “Zij zijn stuk voor stuk top of the bill”, zegt Van de Wetering. Voor De Blauwe Maagd werken we met de beste mensen en materialen. We gaan cameratechnieken gebruiken die in een Holywood-productie niet zouden misstaan en nemen eigen licht- en geluidsmensen, visagisten en setdressers mee. Allemaal professionals die tegen een onkostenvergoeding meedoen, omdat ze geloven in dit project.”

Crowdfunding

Om de financiering van de productie rond te krijgen zijn filmfondsen aangeschreven en wordt een crowdfundingsactie opgezet. “Als we uit de kosten komen zijn we tevreden. De winst zit in de ervaring die we opdoen.”

Vete

De Blauwe Maagd heeft een verwachte speelduur van 15 tot 20 minuten. In de film keren een man en een vrouw terug naar de plek waar ze tien jaar eerder getrouwd zijn, om hun huwelijksgeloften te hernieuwen. Ter plekke blijkt het verleden het heden te hebben ingehaald en belanden ze midden in een eeuwenoude vete tussen twee dorpjes. Als de vrouw ontvoerd wordt, moet de man in actie komen. “We onderzoeken de vraag wat er met je gebeurt als alles waar je dagelijks op vertrouwd wegvalt”, legt Klok uit.

Montbrun-les-Bains

Pruys plaatste het verhaal in het Franse bergdorpje waar hij het script schreef: Montbrun-les-Bains. De historische Alpenkern ligt aan de voet van de Mont Ventoux. De opnamen nemen ongeveer twee weken in beslag en starten net na de winter, als de sneeuw weg is”, vertelt Van de Wetering. “Omdat we in het hart van het dorp filmen, gaan we eerst aan de inwoners uitleggen wat we van plan zijn en welke gevolgen dat voor hen heeft. Het kan bijvoorbeeld zijn dat het dorpsplein tijdelijk afgesloten is of dat de straatlantaarns tijdelijk uit gaan. Montbrun-les-Bains staat dus twee weken op z’n kop.” De eerste reacties vanuit de gemeenschap zijn zeer positief. Het gemeentebestuur verleent alle medewerking aan het project en de hele crew mag gratis in het plaatselijke hotel logeren.”

Brabantse filmindustrie

Als de Blauwe Maagd een succes wordt, volgt er een tweede, langere film. “Het scenario daarvoor ligt al klaar. Zo bouwen we gestaag verder aan een Brabantse filmindustrie.”

Wil je meer te weten komen over De Blauwe Maagd? Like De Blauwe Maagd. En volg het Gemerts Nieuwsblad op Facebook.

 

Foto's:


B