Topondernemers: Bob van Oosterhout

GEMERT – Sommigen stellen zichzelf aan de voet van hun carrière al ten doel ooit ondernemer te worden. Bij anderen loopt het zo, al blijkt dat achteraf meestal niet toevallig. Bob van Oosterhout ontdekte bij zichzelf de gave om sport en het bedrijfsleven aan elkaar te koppelen en dat resulteerde in 1997 in de oprichting van Triple Double Sportmarketing. Het gaat de marktleider op dit gebied al achttien jaar voor de wind.

Door Aart van der Haagen

Hij is noch geboren, noch getogen, maar wel woonachtig in Gemert. “Ik zou mezelf geen globetrotter willen noemen, maar ik heb wel op diverse plekken in de wereld gezeten, waaronder de Verenigde Staten. Eigenlijk kan ik overal aarden,” vertelt Bob van Oosterhout, die telkens met zijn stappen in de basketbalsport mee reisde. “Mijn ex-vrouw, die bij Quo Vadis speelde, woonde in Gemert en zo raakte ik hier verzeild.”

Manager

Hij hielp zijn eigen team van de overgangs- naar de promotieklasse, maar er ging nog een belangrijker periode aan vooraf. “In de jaren negentig werkte ik als manager voor het EBBC/Nashua-team in Den Bosch, dat driemaal landskampioen werd. Het begon voor mij op een gegeven moment als routine te voelen. Ik wilde nieuwe grenzen verkennen en besloot hier te stoppen. Nike en Libertel (tegenwoordig Vodafone, red.) vroegen mij of ik voor hen iets kon betekenen op het gebied van sponsorbegeleiding. Toen de voorzitter van EBBC dat hoorde, adviseerde hij mij een eigen bureau te beginnen en beloofde hij mij te gaan inhuren.”

Dubbele cijfers

De basketbalcarrière van Bob van Oosterhout weerspiegelt zich in de bedrijfsnaam Triple Double. “Dubbele cijfers in drie categorieën, dat vond ik wel een mooi raakvlak met deze business, waarin ook de cijfers tellen. Wat wij precies doen? We sluiten partnerschappen tussen sport en het bedrijfsleven. Daarbij praten we vanuit ondernemingen, die willen profiteren van de kracht van sport, bijvoorbeeld om hun naamsbekendheid te vergroten of commerciële, communicatieve, maatschappelijke of interne doelen te bereiken. Onze klantenkring telt circa tachtig bedrijven, zowel kleine als grote, tot aan Philips, Essent, ING en ABN-Amro.”

Groei

Inmiddels omvat het team Triple Double Sportmarketing 32 mensen en laat de in Eindhoven gevestigde firma al achttien jaar lang een gezonde groei zien. “In het begin kwam ik binnen als die actieve, hardwerkende, gezellige Brabander. Nu weten de bedrijven ons te vinden, dankzij de opgebouwde portfolio.”

Goede waarden

Je zou veronderstellen dat de crisis het bedrijfsleven terughoudend heeft gemaakt ten aanzien van sportmarketing, maar niets blijkt minder waar. “De markt neemt juist toe. Steeds meer ondernemingen benutten de kracht van sport, want het staat symbool voor gezondheid, fitheid, welzijn en lekker in je vel zitten. De invulling is in de loop der jaren wel veranderd. In de jaren tachtig en negentig zette je je logo op reclameborden, stoelen en t-shirts. Nu gaat het meer om de associatieve en de maatschappelijke kant, om goede waarden. Vroeger bracht je je naam onder de aandacht, nu wil je doelgroep vooral zien waarvoor je staat. Dat kun je tot uiting laten komen in campagnes, bijvoorbeeld via sociale media en via leuke, opvallende acties die inspelen op de fanbeleving. Neem de Red & Yellow Wash van KV Mechelen, namens hoofdsponsor Unibet. Alle supporters lopen door een tunnel en worden met behulp van uitwasbare verf rood en geel gekleurd. Dat sorteert een geweldig effect op de tribune en de media pikken dat direct op. Het geeft ons creatieve team een enorme kick, als we het ergens terugzien.”

SX

Zijn doorlopend vreselijk volle agenda belet Bob van Oosterhout niet om nieuwe uitdagingen aan te gaan. “Samen met een aantal andere bedrijven op het gebied van sport, marketing en media hebben we onder de naam SX in een oud Philips-gebouw een allesomvattende biotoop op het gebied van sportmarketing ontwikkeld. Dat levert een geweldige kruisbestuiving tussen vijftig ondernemingen op. Een calvinistisch land als Nederland kan dat goed gebruiken, want het bedrijfsleven blijft hier nog wat achter voor wat het inschakelen van topsporters als ambassadeur betreft. Dat zit in onze cultuur. In Amerika wordt een sportheld aanbeden. Hier lopen mensen in de supermarkt hem of haar stoïcijns voorbij en gaan dan van een afstandje stiekem wijzen. Toch werkt die ambassadeursrol hier, kijk maar naar het succes van campagnes als Calvé met Pieter van den Hoogenband en Svenergy van Essent met Sven Kramer. Overigens begeleiden wij als nevenactiviteit ook een aantal topsporters op het commerciële vlak, zoals Louis van Gaal, Jaap Stam, Jan Smeekens, Marlou van Rhijn en de voetbalbroers Luuk en Siem de Jong.”

All in the Game

Triple Double Sportmarketing loopt volgens de oprichter al sinds 1997 als een trein en hoefde in die achttien jaar weinig serieuze tegenslagen te incasseren. “Natuurlijk investeer je wel eens verkeerd, maar dat is all in the game. De prestaties van sporters kunnen het resultaat wel behoorlijk beïnvloeden. Een voorbeeld: per ronde die het Nederlands voetbalelftal in het EK of WK doorgaat, maakt dat voor ons 25.000 euro verschil. Natuurlijk staan we regelmatig voor flinke uitdagingen. Je weet dat het ingrijpende gevolgen heeft als bij een groot merk je advies niet klopt, dat wil zeggen de juiste match tussen firma en sporter(s) maken en die op een goede manier activeren. Zelf vind ik het lastig om met mensen aan tafel te zitten bij wie de passie voor sport ontbreekt. Wanneer ik moet gaan uitleggen wie Sven Kramer is, sta ik al met drie-nul achter.”

Winnaar

Bob van Oosterhout blijkt een winnaar: hij sleepte in de afgelopen jaren de BOV Trofee, de Eindhoven Business Award, de Sponsor Personality Award en de titel Sportmarketeer van het Jaar in de wacht. Zijn succes in ondernemerschap schrijft hij hoofdzakelijk toe aan drie eigenschappen. “Ik ben een bruggenbouwer, een mens van relaties, iemand die iedereen erbij betrekt, maar ook iemand die het voortouw neemt. Daarnaast sta ik bekend om mijn perfectionisme. Het gaat soms op de vierkante millimeter; ik kan me overal druk om maken. Dat veroorzaakt ook wel eens botsingen, dat hoort erbij. Echter, de mensen om me heen zien wel dat het tot resultaat leidt, tot overwinningen. Dat gebeurde in mijn basketbaltijd al. De drie E’s die we binnen ons bedrijf huldigen dragen dat uit: Energy, Extra Mile en Excellence. Mijn voorwaartse drang en drukke agenda zorgt er wel voor dat ik vaak weinig geduld heb. Als mijn telefoon rinkelt, geef ik iemand acht seconden om zijn punt te maken. Dat ding is haast aan mijn oor vastgegroeid. Hij gaat vijftig keer per dag over en dan praat ik nog niet over de tientallen sms’jes en honderd e-mails. Tsja, dat hoort bij topsport.”

Foto's:


b