Toyota C-HR tweede waagstuk

REGIO – Na zich jarenlang bescheiden te hebben opgesteld wordt Toyota ineens het brutaalste jongetje van de klas. Zoekt de Prius de extremiteit al op, de C-HR geeft daaraan een spraakmakend vervolg.

 

De crossovers in de compacte middenklasse schieten de laatste jaren als paddenstoelen uit de grond, dus leek het Toyota wel zo wijs om dan niet met de zoveelste gelijksoortige verschijning op de proppen te komen, maar het radicaal anders te doen. Welnu, dat is gelukt, los van de discussie over mooi of lelijk. Een auto voor individualisten, deze C-HR. Hij leunt op het flexibele TNGA-platform, dat we ook in de Prius terugvinden en dat de ontwerpers veel vrijheden verschaft. Als belangrijk voordeel noemt Toyota de zeer lage zitpositie, maar wacht even, velen kopen toch juist een dergelijk model om wat hóger boven de grond te vertoeven? Het persbericht spreekt verder van een echte stuurmans-crossover, hetgeen de auto onder meer dankt aan zijn lage zwaartepunt en multilink-achterwielophanging. Van meet af aan is de C-HR als 122 pk sterke hybride beschikbaar, waarbij hij de thermisch zeer efficiënte 1.8-motor van de Prius adopteert. Het alternatief vormt een puur benzinegestookte variant met een 1.2-turboblok van 115 pk en naar keuze een handgeschakelde zesbak of een CVT-automaat. In het geval van de laatste beslaat de mogelijkheid vierwielaandrijving te kiezen. De C-HR heeft ledkoplampen en een uitgebreid veiligheidspakket aan boord, botspreventie, rijstrookbewaking, verkeersbordenherkenning, automatisch grootlicht, voetgangersdetectie en adaptieve cruise control omvat. In de tweede helft van 2016 meldt hij zich present bij de dealers.

Foto's:


0