Genotsmiddel

Eindelijk. Eindelijk maken de Italianen weer een betaalbare roadster, die zij natuurlijk als Spider aanduiden. Fiat 124 staat ervoor en die illustere naam – ken uw klassiekers – blijkt allerminst misplaatst. Op een zonnige najaarsdag genieten we met volle teugen van de Lusso-versie.
Voor nichemodellen lijkt tegenwoordig geen plek meer. De ene na de andere coupé en cabriolet verdween in de afgelopen jaren van de markt, zonder dat zich een opvolger aandiende. Fabrikanten zetten in op grote volumes met een beter verdienmodel. Wat is het dan een verademing dat Fiat ons nu toch op de 124 Spider trakteert. Het zocht heel slim de samenwerking op met die ene grote speler in dit segment, Mazda, dat de MX-5 voert. Met wat speurwerk zie je overeenkomsten, maar het ligt er zeker niet dik bovenop. Beide autos kregen echt hun eigen stijl en daarbij geven wij sterk de voorkeur aan die van de Italiaan. Hij oogt krachtig, elegant, zelfverzekerd en klassiek op een moderne wijze. Bij zon roadster, pardon: Spider hoort natuurlijk een handbediend dak, dat zich in mum van tijd laat neervouwen. Daar kan geen elektra tegenop. Voor het type auto durven wij het formaat van de kofferbak meer dan redelijk te noemen en er zijn geen kofferkrakende beugels aanwezig. In het fraai uitgevoerde interieur treffen we sublieme kuipstoelen aan, die bijdragen aan een perfecte rijpositie. In ergonomisch opzicht moeten we een kritiekpuntje laten vallen: tijdens het schakelen raak je te makkelijk de knop van het multimediasysteem en activeer je onbedoeld een bepaald menu.

Fiat voert elke 124 Spider uit met een 1.4 MultiAir-motor, voorzien van een turbocompressor en daarmee 140 pk sterk. Schakelen geschiedt altijd handmatig. Het vanaf € 33.995 verkrijgbare instapmodel rolt van de band met 16-inch lichtmetalen wielen, airco, cruise control, een muziekinstallatie en een carkit. Tegen bijbetaling van 2500 euro wordt de mooier afgewerkte Lusso afgeleverd, die op één maat grotere wielen rust en automatische klimaatregeling, lederen bekleding en parkeersensoren achter meebrengt. Het Italiaanse concern heeft echter nog een troef in de hand in de vorm van de Abarth 124 Spider, een 170 pk sterke hardcore-versie die gewoon bij elke dealer te bestellen valt.

Naar die Abarth voelen wij niet direct een onbedwingbaar verlangen opkomen, want de Fiat 124 Spider ontpopt zich reeds als een messcherp rijijzer, dat met zich laat spelen alsof je op een superkart zit. De balans, de grip en de wendbaarheid zijn ongekend en jutten je telkens op je grenzen te verleggen, iets dat de auto zich met graagte laat welgevallen. Het zegt iets over het vertrouwen van de ingenieurs dat zij het ESP uitschakelbaar maakten. Tegelijkertijd vormt de heerlijk precies en direct sturende 124 Spider er het levende bewijs van dat een rijmachine pur sang niet per se knetterhard geveerd hoeft te zijn. Hij gedraagt zich voldoende vergevingsgezind op oneffenheden; vóór nog iets meer dan achter. In deze 1025 kg lichte sportwagen komt de zeer snel in toeren klimmende turbomotor geweldig tot zijn recht, zodat je best slordig met de strak schakelende zesbak kunt omspringen. Als autorijden zó mag voelen, dan vergeten wij al die brave hybrides en andere middenklassers die ten prooi vielen aan compromissen het liefst heel rap. De Fiat 124 Spider is terug en hóe.

De rij-impressie vindt u hieronder: .

Foto's:


0