Knipperen met de ogen

Denk je aan de Nissan Micra, dan tover je automatisch een vriendelijk bolletje op je netvlies. De vijfde generatie zet rigoureus een streep onder het verleden en doet stoer.

Dat heeft Nissan goed gezien: met een lieflijk modelletje dat als het ware dartel door de velden wil springen spreek je de consument van 2016 niet meer aan. Het succes van de Micra was tanende en het roer moest om. Nou, dat lijkt gelukt. Ineens staan we oog in oog met een dynamisch gelijnde hatchback, hier en daar tegen het agressieve aan, die bovendien goede sier maakt met een voorbeeldige cw-waarde van 0,29 en een forse groei: met een lengte van exact vier meter troeft hij zijn voorganger met maar liefst 17,4 centimeter af (waarvan ruim de helft in de wielbasis zit) en met een breedte van 1,74 meter dijt hij 7,7 centimeter uit. Volgens de laatste trends daalt de hoogte en wel tot 1,46 meter, wat 5,5 centimeter scheelt. Ook de rijpositie zakt een stukje. Hebben we het toch over cijfers, dan kunnen we meteen de aandrijfbronnen noemen: een 0.9 turbo en een 1.5 turbodiesel, beide met 90 pk en afkomstig van Renault. Later vult Nissan dat aan met zijn eigen 1.0, 70 pk sterk. Merkwaardig genoeg komen we geen zesversnellingsbak en ook geen automaat tegen.

Nissan wil een slag maken met de rijeigenschappen van de Micra, die in het persbericht overigens steeds de toevoeging Gen5 krijgt. Active Ride Control moet het comfort optimaliseren, Active Trace Control vervult de taak het onderstuur te reduceren en het weggedrag aan te scherpen. Hoe beide systemen functioneren, dat laat de fabrikant nog even in het midden. Qua veiligheid wil de Micra tot de koplopers in zijn segment behoren, hetgeen blijkt uit opties als actieve rijstrookondersteuning, een noodstopsysteem met voetgangerherkenning, een verkeersbordenlezer, automatisch grootlicht, dodehoekdetectie en een panoramacamera. Deze elementen effenen volgens Nissan de weg naar autonoom rijden in de toekomst. Bose levert een Personal sound system, speciaal gericht op de chauffeur. Hij of zij wordt verwend met UltraNearfield-speakers en PersonalSpace, ingebouwd in de hoofdsteun, wat dat dan ook moge inhouden… Op het gebied van multimedia biedt de Micra voorts een 7-inch display, navigatie, telefoon, een appstore, en Siri-spraaksturing via Apple CarPlay. In maart komt deze vijfdeurs hatchback voor het B-segment op de markt.

Foto's:


M