Branieschopper

Er waren tijden dat Aston Martin beschaafde alternatieven bood voor de schreeuwerige sportmachines uit Italië. Dat era ligt achter ons, getuige de nieuwste branieschopper met de illustere naam Vantage.

Om maar gelijk een punt te maken stuurt de Britse firma foto’s van een citroengele Vantage de wereld in, terwijl we het design toch al niet bepaald als ‘ingetogen’ zouden willen betitelen. Hij stijgt duidelijk boven de massa uit, zij het figuurlijk en niet letterlijk, want als eerste seriemodel van Aston Martin brengt hij via de frontsplitter en de diffuser achter een fikse portie downforce met zich mee. Via een aantal roosters heeft de luchtstroom onder de auto bovendien een verkoelende werking op bepaalde technische componenten. De 4,47 meter lange, 1,94 meter brede en 1,27 meter lage Vantage deelt zijn gelijmde aluminium carrosseriestructuur in zekere mate met de DB11 en smeert zijn massa van 1530 kg in een perfect 50/50-evenwicht over zijn voorste en achterste helft uit. Naar goede merktraditie verhult de koets een chique-sportief afgewerkt interieur, waar leer en alcantara de scepter zwaaien. Optie- en personalisatiemogelijkheden zijn er te over. Via grote knoppen activeer je de achttraps automatische transmissie van ZF, die 510 pk en 685 Nm van AMG’s vierliter biturbo-V8 voor zijn kiezen krijgt en dat alles richting de achterwielen dirigeert. Aldaar weet de aandrijflijn zich geassisteerd door een elektronisch geregeld sperdifferentieel, dat binnen enkele milliseconden de verbinding honderd procent star kan maken. Ideaal voor drifters, dus, die misschien al gauw uitgekeken raken op de 0-100-acceleratie in 3,6 seconden en de topsnelheid van 314 km/h. Aston Martin rust de Vantage voorts uit met automatische koppelverdeling en elektronisch geregelde schokdemping inclusief drie rijmodi, waarvan één voor het circuit. In het tweede kwartaal van 2018 starten de leveringen. We weten dat de sportwagen in Duitsland € 154.000 moet gaan kosten; de Nederlandse vanafprijs volgt op termijn.

Foto's:


0