Motor met variabele compressie

De techniek was al aangekondigd, maar duikt nu dan echt op in een productiemodel: de VC-Turbo, een benzinemotor met variabele compressie. De nieuwe Infiniti QX50 gaat met de primeur aan de haal.

Na tien jaar werd het wel eens tijd voor een opvolger van de auto die ooit als Infiniti EX debuteerde en tegenwoordig QX50 heet. De luxedivisie van Nissan heeft er veel werk in gestoken om een markante, dynamische verschijning neer te zetten, mooi in lijn met de rest van het gamma. Alles speelt zich af binnen een maatvoering van 4,69 bij 1,90 bij 1,68 meter, wat een redelijk forse SUV oplevert, die op een splinternieuw platform rust. Aan die basis ontleent hij een 23 procent grotere stijfheid, maar vooral ook een flinke sloot extra binnenruimte, met als extra comfortvoorziening een verstelbare achterbank. Volgens de Amerikaanse SAE-norm torst de QX50 maar liefst 895 tot 1699 liters aan bagage mee, al zal dat in beide gevallen wel tot de daklijn zijn. Beeldmateriaal van het interieur toont aan dat de maximaal vijf inzittenden baden in weelde.

Infiniti stelt de chauffeur semi-autonome rijoplossingen ter beschikbaar, die het accelereren, remmen en sturen tot op zekere hoogte kunnen overnemen. Sowieso neemt een CVT-automaat altijd de verantwoordelijkheid voor het schakelen. Hij blijkt binnen het gamma al net zo enig in zijn soort als de motor, maar de krachtbron verdient wel alle credits voor zijn technische constructie. Waar Saab ooit tevergeefs experimenteerde met variabele compressie, slaagt Infiniti er nu in om dat daadwerkelijk op de markt te brengen. Een multi-linksysteem verkleint of vergroot de afstand die de zuigers afleggen en laat daarmee de compressieverhouding van deze 272 pk sterke VC-Turbo variëren tussen de 8:1 en 14:1. Wat dat oplevert? Het vermogen van een geblazen benzinemotor, het koppel en de efficiency van een turbodiesel, volgens de makers. Met voorwielaandrijving verbruikt de QX50 maar liefst 35 procent minder dan zijn voorganger met V6-blok, als 4×4 bedraagt het verschil nog altijd dertig procent. Dat zal deze SUV een forse BPM-besparing opleveren in Nederland, met ongetwijfeld positieve prijsconsequenties. Over een introductietijdstip is nog niets bekend, maar reken op medio 2018.

Foto's:


0