Muzakterreur

Muzak is ontstaan in de jaren dertig in Amerika. Het is een systeem voor het doorgeven en verspreiden van achtergrondmuziek. Het principe van muzak is om ongewenste geluiden of juist stilte te maskeren. In winkelstraten en in vrijwel alle winkels moet muzak zorgen dat het winkelende publiek zich prettiger gaat voelen. Iedereen kent de arbeidsvitaminen, een verzoekplatenprogramma van populaire deuntjes, dat ook als achtergrond dient, waardoor de arbeiders productiever zijn.
Bij muzak zijn van de populaire liedjes echter instrumentale arrangementen gemaakt waarbij de harde en zachte passages worden afgezwakt en de overgangen van toonsoorten worden gemaskeerd. Denk maar aan George Zamphir met zijn panfluit of Mantovani met zijn violen. Dit soort muziek heeft een negatieve bijsmaak gekregen en men noemt het ook wel muzikaal behang en sommigen noemen het zelfs diarreemuziek. Vooral de laatste maanden zijn we geterroriseerd door deze diarreemuziek, eerst zijn heel wat stoomboten aangekomen en de laatste maand heb ik heel veel “jingle bells” gehoord en heel veel gedroom over een witte kerst. Kerstmis krijgt hierdoor het imago van één groot en gezellig feest. Kerstmis, een groot mysterie, is veranderd in een feest met veel cadeautjes en een uitgebreide dis en muzak, dat uit iedere winkel druipt, zorgt voor een sentimentele entourage.
Eén kerstlied: “Karstmis deur de jaore heen” van de Belg Stafke Fabrie is kenmerkend en geeft de sfeer aan van het hedendaagse kerstfeest. In drie coupletten geeft Stafke de verandering aan van Kerstmis in de tijd. Eerste couplet: Kerstmis bij zijn grootmoeder, toen men nog drie keer naar de kerk ging en alles draaide om het kind in de kouwe stal. Tweede couplet: Kerstmis bij zijn ouders toen men na de nachtmis thuis een stuk taart kreeg met een drankje en waarbij zijn moeder het liedje: Stille nacht zong, bij het kribbeke in de stal onder de kerstboom. In het derde couplet zingt hij over Kerstmis bij hem zelf thuis waarin iedereen zich afvraagt wat de kerstman heeft gebracht en aan bidden wordt niet meer gedacht maar aan drinken en eten (vreten) des temeer. Als hij het over de verlosser heeft vraagt zijn zoon of dat een bokser is.
Sommige mensen vinden muzak plezierig en het geeft hun een gevoel van gezelligheid maar anderen vinden dat muzak het oorspronkelijke christelijke feest heeft veranderd in een commerciële poespas. Nu nog enkele dagen de terreur aanhoren van Happy New Year van ABBA.

Mari

Foto's:


0