Stil genieten van de natuur

Lang werd er al over gespeculeerd en nu kruipt hij dan uit zijn ei: de Roadster-uitvoering van de BMW i8, nog altijd één van de meest innovatieve sportwagens ter wereld, met zijn doordachte semi-elektrische aandrijving.

Laten we eerst even de onderhuidse updates onder de loep nemen, die ook gelden voor de Coupé. De capaciteit van de afzonderlijke cellen in de lithium-ionbatterij steeg van 20 naar 34 Ah, bij een totale opslagcapaciteit van 11,6 in plaats van 7,1 kWh. Voor de elektromotor noteren we een vermogenstoename van 12 pk, wat 143 pk oplevert, waar de driecilinder benzinemotor zijn 231 pk behoudt. Volgens BMW laat de i8 zich vanaf nu tot 105 km/h elektrisch berijden (voorheen 70 km/h) en maakt de eDrive-knop een piek van 120 km/h mogelijk. Het opgegeven theoretisch verbruik bedraagt 2,1 l/100 km voor de Roadster en 1,9 l/100 km voor de Coupé, de elektrische range 53/55 kilometer, de 0-100-sprint duurt 4,6 respectievelijk 4,4 seconden en de absolute topsnelheid ligt op 250 km/h. Ze bezitten elk hun eigen onderstelafstemming, met voor de open versie vederlichte 20-inch wielen ter compensatie van de gewichtstoename, die tot 60 kg beperkt blijft. Dat dankt de versie met softtop, die overigens zijn vleugeldeuren behoudt, voor een deel aan het in koolstofvezelversterkt kunststof uitgevoerde voorruitframe. Het dak doet slechts vijftien seconden over de conversie – mogelijk tot 50 km/h – en vouwt zich ruimtebesparend verticaal op, wat achter de stoelen 100 liter extra bagageruimte geeft. Beide i8’s zijn in enkele nieuwe metallic-kleuren (E-Copper, Donington Grey) leverbaar en standaard uitgerust met een connectiviteitssysteem, navigatie, de BMW Display Key en rijassistentie met een panoramacamera. In mei komen de leveringen op gang.

Foto's:


0