Verhipstering

Wil je als volumefabrikant je groeiambities waarmaken, dan moet je vooral appelleren aan de hipsters van deze maatschappij. Die springen uit de band zonder te polariseren en daar past een auto als de Hyundai Kona uitstekend bij. Schijnbaar weet hij ook de trendvolgers te raken, want de eerste verkoopcijfers getuigen van een vliegende start.

Uitzonderingen als de Veloster en de Genesis Coupé daargelaten heeft Hyundai zich tot op heden aardig op de vlakte gehouden qua expressiviteit, maar de Kona bewijst op een zelfverzekerde manier dat het Koreaanse merk zich krachtiger wil profileren. Matzwarte elementen en een typische frontlayout met ledstrips voor de dagrijverlichting boven de koplampen ‘breken’ de koets op verfrissende wijze. Wie nog wat meer wil opvallen, bestelt één van de kekke kleurtjes en een contrasterende daktint, eventueel aangevuld met bijpassende accenten in de cockpit. Die fleurt daar best van op; in louter donkergrijs doet het geheel niet erg speciaal aan. Qua afwerking ligt het accent meer op een uitstekende pasvorm dan op hoogwaardig uitziende materialen. De rijpositie en het zitcomfort doorstaan de toets der kritiek met glans en ook het ruimteaanbod is zonder meer in orde, al moeten achterpassagiers met lange benen oppassen om niet de harde schalen van de voorstoelen te raken. In zijn segment komt de Kona goed mee met zijn kofferbakinhoud en de laadruimte is mooi recht, dus bruikbaar van vorm.

In aanvang behelst de reeks een 1.0 T-GDI (120 pk) met een handgeschakelde zesbak en een 1.6 T-GDI (177 pk) met een zeventrapsautomaat en vierwielaandrijving. Versterkt door een uitgebreidere standaarduitrusting levert dat een prijsverschil van dertien mille op, waarvoor je ook wel aardig wat terugkrijgt. Toch gokken wij dat het gros van de kopers voor de 1.0 T-GDI kiest. In de basisversie van € 21.995 vind je al standaardvoorzieningen als airco, cruise control, bluetooth, rijstrookbewaking en hellingproefassistentie. Niet lang na de jaarwisseling breidt Hyundai het Kona-programma uit met tweemaal een 1.6 CRDi oftewel diesels, gezegend met 115 dan wel 136 pk. De echte klapper verschijnt in de zomer, namelijk een volelektrische variant met in de praktijk en actieradius van circa 500 kilometer.

Onderweg weet de Kona ons prettig te verrassen met zijn zeer uitgebalanceerde onderstel. Hij verwerkt drempels en andere oneffenheden opmerkelijk goed en biedt tegelijkertijd genoeg scherpte en grip om de sportieve chauffeur een glimlach op het gezicht te toveren, mede dankzij de communicatieve besturing. Vanuit een streven naar dynamiek vergt die zelfs een zekere kracht in stadsverkeer. Het enthousiasme wordt bepaald niet getemperd door de aandrijflijn, want de zesbak schakelt lekker strak en de driecilinder turbomotor voelt zich erg goed thuis in de Hyundai Kona. Al eerder leerden we die krachtbron kennen als een zeer elastisch type, dat vanaf 1700 tpm al goed aan de auto begint te trekken, waarbij de geluidsproductie netjes binnen de gangbare normen blijft. Het sterkt ons in de gedachte dat de meerderheid van de klanten aan de 1.0 T-GDI genoeg zal hebben, tenzij een automaat op het wensenlijstje staat. Dat de Kona volgens de merkorganisatie als een tierelier verkoopt, bevestigt onze absoluut positieve totaalindruk.

Foto's:


0