Afwachten maar

Hyundai spaart kosten nog moeite om zijn gamma actueel te houden. Of de Veloster en de Santa Fe voor 2019 zich in Europa en dan specifiek Nederland zullen wagen, is echter nog de vraag.

Allereerst de Veloster, de merkwaardige coupé met zijn configuratie van twee portieren rechts en één links. Die formule blijft bij de tweede generatie overeind, terwijl ook de buitenmaten nauwelijks veranderen. Winst zit hem vooral in scherpere looks en een verbeterde aërodynamica, die zowel het brandstofverbruik en de CO2-emissie als de prestaties positievere waarden zal bezorgen. Motorisch reserveert Hyundai een 2.0 GDI met 150 dan wel 180 pk alsmede een 1.6 T-GDI met 200 pk, met als alternatief een zeer potente Veloster N, die 270 pk ophoest en als enige van het stel níet met een automaat wordt geleverd. Daar staat juist ultieme sportiviteit tegenover, dankzij een verstevigde en dus stijvere koets, een dynamischer afgestemde wielophanging, een elektronisch geregeld sperdifferentieel, zwaardere remmen, een motor die feller aan het gas hangt en een kleppensysteem in de uitlaat. De ruig bespoilerde N staat op 18- of 19-inch wielen, naar keuze.

Dan de toekomstige generatie Santa Fe, die binnen het Nederlandse BPM-stelsel alleen overlevingskansen heeft, wanneer de krachtbronnen hun CO2-uitstoot een beetje binnen de perken houden. Wat de beloofde 2.0 GDI, 2.0 CRDi en 2.2 CRDi op dat vlak zullen doen, is nog ongewis. In ieder geval koppelt Hyundai ze stuk voor stuk aan een achttrapsautomaat en komt elektronisch geregelde vierwielaandrijving met verschillende rijmodi beschikbaar. Onder de noviteiten scharen we een systeem dat de bestuurder waarschuwt voor uitstappende achterpassagiers (geboren na een claim in Amerika?) en een remingreep wanneer bij achteruitrijden een ander voertuig passeert. De huidige Santa Fe bestaat in twee smaken, namelijk de reguliere vijfzitter en een verlengde versie met een extra achterbank. Of Hyundai straks weer dezelfde weg bewandelt, moeten we even afwachten. Qua design wordt inmiddels wel duidelijk dat het eigenzinnige front met gesplitste koplampunits niet tot de Kona en de waterstofaangedreven Nexo beperkt blijft.

Foto's:


0