Gepolijst

De term ‘facelift’ doet eigenlijk geen recht aan de Ford EcoSport, die op ruim 2300 punten vernieuwd werd en daarmee beter aan de smaak van de Europese consument beantwoordt. Recentelijk konden we dat allemaal aan den lijve ondervinden, onderweg met een EcoSport Titanium 1.0 EcoBoost Automaat.

Met een vinniger blik kijkt Fords crossover voor het B-segment nu de wereld in en wie zich er nog sterker mee wil profileren, maakt keuzes binnen het uitgebreide palet aan personalisatieopties, zoals een contrasterende daktint. Getuigt de bereden Titanium-versie van een chique stijl, aan het andere eind van het spectrum vinden we de sportieve ST-Line, die het chroom verwisselt voor zwart en een scherpere rijervaring biedt. De grootste progressie boekt de EcoSport in de cockpit, waar een totaal nieuw dashboard van een veel hogere afwerkingsgraad getuigt. Desgewenst monteert Ford het bedieningsvriendelijke multimediasysteem SYNC 3, hoogwaardige B&O-audio, een achteruitrijcamera, stuur- en stoelverwarming. Ook de zitkwaliteit van de fauteuils gaat er, tot ons genoegen, fors op vooruit. Gebleven zijn de verstelbare achterbankleuning en de in dit segment unieke vijfde deur, in die zin dat hij naar links in plaats van omhoog zwaait.

Vertrouwen vergroot

In een teruglopende dieselmarkt focust Ford zich met de vanaf € 21.855 verkrijgbare EcoSport vanaf nu louter op benzinetechniek, in de hoedanigheid van een 1.0 EcoBoost met 125 pk, vanaf heden gekoppeld aan een zes- in plaats van een vijfbak. De maand mei brengt tevens een versie met 100 pk, maar wij zouden mensen die regelmatig op snelwegen vertoeven de sterkere variant willen aanbevelen, die al best moet trekken aan de 1280 tot 1324 kg wegende crossover. Dat doet hij gelukkig in alle rust en in ons geval met gewillige assistentie van een prima zestrapsautomaat. Het rijgedrag van de Ford EcoSport legt meer verfijning en stabiliteit aan de dag, wat het vertrouwen vergroot. Juist de verbeteringspuntjes die we bij de vorige lichting opmerkten, zijn nu aangepakt en dat maakt deze stoere mededinger in het B-segment concurrerender dan ooit.

Foto's:


0