Tussen stier en berggeit

De eerste SUV van Lamborghini is hij niet, want die eer valt de LM002 uit de jaren tachtig te beurt, maar de Urus getuigt wel van een veel serieuzere aanpak dan zijn krankzinnige spirituele voorganger.

Langer dan welke fabrikant ook heeft Lamborghini de wereld in spanning gehouden over zijn toekomstige uitspattingen op SUV-gebied. Bijna zes jaar geleden schitterde op de Beijing Auto Show een concept car met de naam Urus, natuurlijk verwijzend naar een stierenras. Daar heeft het productiemodel nog best het een en ander van weg, zoals velen toen al vermoedden. De Italianen zetten een joekel van een SUV op de weg, 5,11 meter lang, 2,02 meter breed en 1,64 meter hoog, bij een massa van 2200 kg, ondanks intensief gebruik van aluminium. Het schijnt de eerste geblazen motor in de geschiedenis van het merk, een vierliter biturbo-V8 met 650 pk, echter niet de geringste moeite te kosten om de stier op hol te doen slaan. Een 0-100-sprintje voltrekt hij in 3,6 seconden, 0-200 redt hij in 12,8 seconden en zijn piek bereikt hij bij 305 km/h. Wie eens ongegeneerd tegen het gaspedaal schopt, hoort dat beloond met een waanzinnige brul uit het uitlaattraject, waar dat zich onder normale omstandigheden nog enigszins gedeisd houdt. In het laatste geval zie je misschien nog iets terug van de verbruiksbelofte: 12,7 l/100 km.

De Lamborghini Urus beschikt van huis uit over een achttrapsautomaat, luchtvering met verstelbare schokdemping, carbonkeramische remschijven, vierwielbesturing en elektronisch geregelde vierwielaandrijving met een centraal Torsen-differentieel, torque vectoring achter en automatische koppelverdeling tussen 70 procent vóór en 87 procent achter, met onder normale omstandigheden een 40/60-verhouding. Via het zogenaamde ‘Tamburo’-systeem selecteert de bestuurder de meest ideale van vier (optioneel zes) verschillende rijmodi. Hij en de medereizigers verschaffen zichzelf toegang tot de in leder en/of alcantara afgewerkte cabine via portieren zonder raamframe. Verwarmbare, twaalfvoudig verstelbare stoelen zijn standaard, evenals een multimediasysteem en diverse rijassistenten, maar geen totale autonomie. Lamborgini’s blijven immers rijdersauto’s. De neerklapbare achterbank laat de bagageruimte variëren van 616 tot 1596 liter. Na het lange aanlooptraject komen de leveringen van de Urus dan weer wél snel op gang, namelijk in de lente, tegen prijzen vanaf € 278.844. Daarbij geldt een anti-speculatiebeding: om prijsopdrijving te voorkomen, tekenen kopers ervoor dat ze de auto minimaal een halfjaar zelf houden.

Foto's:


0