Radicalisering

Het voert misschien wat ver om te stellen dat Peugeot de grote middenklasser opnieuw uitvindt, maar dat de nieuwe 508 baanbrekend is, hoeft niet te worden betwijfeld. We duiken gauw in de materie.

Na de progressieve 3008 en 5008 waagden we onze verwachtingen van de 508 al naar boven bij te stellen, maar hij weet ze evengoed te overtreffen, vooral met zijn spraakmakende design. Je ontdekt steeds weer nieuwe details in de rondom ledverlichte koets, waarvan enkele dingen niet direct opvallen: de frameloze, daarom iets dikker uitgevoerde portierruiten en de toevoeging van een vijfde deur, waarmee Peugeot een lange traditie van sedans achter zich laat. Hij breekt ook met de trend dat auto’s almaar uitdijen en krimpt zelfs ten opzichte van zijn voorganger, tot 4,75 bij 1,86 (wel breder) bij 1,40 meter. Ook de kofferbak levert met 487 liter iets in, maar niet veel. In navolging van met name de 308 ging de 508 op dieet en verloor daarbij gemiddeld zeventig kilogram. Dat betekent een lastenverlichting voor de gebruiker, maar ook voor de grotendeels nieuwe motoren: een 1.6 PureTech 180/225, een 1.5 BlueHDi 130 en een 2.0 BlueHDi 160/180. Bijna zonder uitzondering staan ze in verbinding met een achttrapsautomaat; slechts bij de instapdiesel valt nog een handgeschakelde zesbak te kiezen.

Natuurlijk begroeten we de i-Cockpit met zijn supercompacte stuurwiel en hooggeplaatste, digitale instrumentarium, in dit geval 12,3 inch groot. Ook een touchscreen van 8 of 10 inch ontbreekt niet en naar wens valt de 508 aan te kleden met meer mooie technologieën, zoals massagestoelen, een draadloze telefoonlader, een muziekfabriek van Focal en alle bekende veiligheidsvoorzieningen, waarbij we de voor dit segment unieke nachtkijker speciaal noemen. Peugeot brengt in de duurdere versies het interieur op smaak met bijvoorbeeld nappaleder, alcantara en echt eiken- of zebranofineer. Het i-Cockpit Amplify-programma bepaalt mede de ambiance aan boord, op basis van sfeerverlichting, instrumentenweergave, muzieksettings en stoelmassage. Een panoramisch schuifdak behoort tot de mogelijkheden en alle benzineversies plus de dieselende GT profiteren van adaptieve schokdemping. In september komt de Peugeot 508 op de markt en voor de herfst van 2019 staat de belofte van een plug-in hybride.

Foto's:


0