Lynk of ongevaarlijk?

De Chinezen nemen er de tijd voor op de automarkt, maar ze komen. Geely, het moederbedrijf van Volvo, vuurt het merk Lynk & Co op ons af en daarbij leren we als eerste het model 02 kennen.

In de afgelopen vijftien jaar hebben we best wat automerken zien verdwijnen en Chinese spelers zien daarmee ruimte ontstaan voor hun inbreng. Na de min of meer mislukte poging van Landwind lijkt Lynk & Co de zaken beter aan te pakken, in ieder geval door samen te werken met concerngenoot Volvo, waardoor we het onderstel en andere technologie van de XC40 in het model 02 terugzien. Deze crossover smoelt goed en lijkt ook qua afwerking aan de Europese smaak te beantwoorden, voor zover dat vanaf fotomateriaal te beoordelen valt. Details geven de verantwoordelijkheden nog niet vrij, anders dan het gegeven dat de Aziatische aanwinst ons continent louter als plug-in hybride zal betreden. Het traditionele verkoopmodel via de dealer gaat overboord: Lynk & Co aanvaardt uitsluitend orders via internet, al kunnen gegadigden de auto vanaf 2019 wel bewonderen in Amsterdam. Op iets langere termijn volgen de compactere 01 en de sedanversie 03. Wie vreest voor Chinese ‘kwaliteit’, zit mis, want de productie vindt in Gent plaats. Precies, in de Volvo-fabriek.

Foto's:


0