Sierlijke machthebber

Om je in het segment van grootste SUV’s staande te houden, moet je van goeden huize komen. Gelukkig kan de nieuwe Touareg een beroep doen op de beste technologieën binnen het Volkswagen-concern en oogt hij nog fraai ook.

Eerlijk is eerlijk, zo’n sierlijke editie hebben wij nog niet eerder gezien binnen de Touareg-stamboom, die inmiddels drie generaties omvat en in 2002 ontkiemde. Achter het ronduit indrukwekkende front trokken de designers de lijnen op een evenwichtige wijze door, zonder zich te verliezen in sterk uitgebouwde wielkasten, geprononceerde bollingen en andere elementen die een auto plomp kunnen maken. Een kleine jongen mogen we deze 4,88 meter lange en 1,98 meter brede SUV echter zeker niet noemen. Dat betekent een aardige winst in afmetingen, die zich vertaalt in extra bewegingsvrijheid voor de passagiers en een bagageruimte die tot aan de achterbank maar liefst 810 liter meet. Volkswagen voert 48 procent van de carrosserie in aluminium uit, wat wezenlijk bijdraagt aan de gewichtsbesparing van maximaal 106 kg.

Uiteraard behoudt de Touareg zijn 4Motion-aandrijving met automatische krachtverdeling (tot 70 procent vóór en tot 80 procent achter) en vijf rijmodi, aangevuld met vier extra keuzes wanneer je het Offroad-pakket bijkoopt. Nog meer mans ben je met de optionele luchtvering, die binnen een bereik van twaalf centimeter allerlei hoogte-instellingen kent. Optimale wendbaarheid biedt vierwielbesturing, die een volle meter van de draaicirkel afsnoept en boven de 37 km/h van een tegen- naar een meesturende achteras overschakelt, ter vergroting van de stabiliteit. Volkswagen zendt eerst twee versies van de 3.0 V6 TDI de wereld in, met 231 en 286 pk. Later dienen een 3.0 V6 TFSI met 340 pk en een 4.0 V8 TDI met 421 pk zich aan, terwijl misschien ook een plug-in hybride met 367 pk in onze contreien leverbaar wordt. Alle varianten mogen 3500 kg trekken en beschikken over een achttrapsautomaat. Standaard zit de Volkswagen Touareg al goed in zijn toebehoren en voor mensen met extra eisen zijn er drie meeruitvoeringen, naast interessante opties als een head-up display, voorruitverwarming, een nachtkijker, een rijstrookassistent die aangepaste belijning bij wegwerkzaamheden herkent, detectie van kruisend verkeer en een Innovision Cockpit, die bijna alle functies en weergaves onderbrengt in een 12-inch digitaal instrumentarium en een 15-inch multimediascherm. De Touareg kost tenminste € 79.750 en verschijnt in de zomer bij de dealers.

Foto's:


0