06 augustus 2018

Leden KBO op vakantie in Engeland

Leden van KBO Bakel,Milheeze en De Rips maakten van 1 t/m 6 juli een vakantietrip in het zuiden van Engeland. Deelnemers Wim en Willy maakten onderstaand verslag.

Zondagochtend zijn we met mooi zonnig weer om 5.45 uur op reis gegaan naar zuid Engeland. Over de Belgische autowegen ging het voorspoedig en we waren op tijd voor de boottocht van Calais naar Dover. Het water in het Kanaal was rustig met een licht windje en daardoor was het heerlijk toeven op het dek van het schip. Eenmaal aangekomen op het grote eiland Engeland hebben na een uurtje rijden het mooie plaatsje Rye bezocht. Mooi op tijd kwamen we aan bij ons hotel in Eastbourne, met prachtig uitzicht op de kustlijn. In de avond smaakte het drie gangen diner ons goed.
Op maandag was het stadje Brighton onze reisbestemming. Met een rondleiding door het bijna 200 jaar oude, in oosterse stijl opgebouwde, kasteel/paleis, een wandeltocht door de kleine winkelstraatjes met een uitzicht op de pier en bezoekjes aan diverse restaurantjes voor een natje en een droogje was het mooie dag. Op weg naar ons verblijf was er een stop langs de kust en konden we de bijzondere krijtrotsen bewonderen.
Op dinsdag brachten we een bezoek aan de tuinen van Royal Tunbridge Wells en van Sissinghurst & Garden. De bloemen en planten in deze tuinen verdienen om bezocht te worden. Daarnaast was ook het kuuroord van Royal Tunbridge Wells mooi om te bezichtigen. In de avond stond het door ons uitverkozen driegangendiner klaar. In de avond was het net als op maandag heerlijk om over de boulevard te lopen met het kabbelen van het zeewater op de kust van grindstenen. Op het terras werd er dan nog even nagepraat onder genot van een heerlijk natje: heel gezellig!
Op woensdag was Eastbourne aan de beurt voor een een gezellige wandeling door de binnenstad en over de weekmarkt. Met een treintje deden we een rondtoer over de gehele boulevard van Eastbourne. De rondrit met een open dubbeldekker door het stadje en de omgeving waren zeer de moeite waard, net zoals onze stop even voor de Seven Sisters om de steile krijtrotsen te bewonderen.
Donderdagochtend was het een beetje bewolkt, toen we wegreden om de ruïnes van de Abdij en het kasteel van Battle te bezichtigen. De wandeltocht rondom de ruïnes was zeer de moeite waard en deze was ruim voorzien van informatie over het slagveld/oorlog met de overwinning door de Normandiërs. Verder stond de badplaats Hastings deze dag op het programma. Lopende langs de kust hadden we mooie uitzichten over de kasteelruïnes en daarna werd de oude binnenstad bezocht om iets te nuttigen. Enkelen van ons hebben gebruik gemaakt van een treintje om ook de kasteelruïne te bezichtigen.
Op vrijdagochtend zijn we dan na een goed en stevig ontbijt met alweer mooi weer aan de terugreis begonnen, onderwijl genietend van veel mooie uitzichten over de kustlijn en de vele badplaatsen. Na de oversteek van het Kanaal hebben we bij De Kaasboerin te Mol-Postel tijdens een heerlijke driegangendiner nog even kunnen bijpraten voor de laatste etappe naar Bakel.
Al met al was het een vakantie waar cultuur en natuur op een schitterende wijze aanbod kwamen, maar waar ook de geschiedenis en het heden nadrukkelijk aanbod kwamen. De oversteken met een grote veerboot zowel vanaf Europa naar Engeland als andersom waren door het mooie weer, het kalme water en de mooie uitzichten op de kusten van Calais en Dover echt een belevenis.
Kortom: deze zesdaagse reis was met het schitterende weer, de goede service, het eten, de bediening in het hotel en met de uitstekende chauffeur Theo die ons -via veel smalle en pittoreske wegen – veilig naar de diversen bestemmingen bracht zeer geslaagd. Gezellig waren ook de avonden, waar we onder genot van een heerlijk glaasje wijn of bier samen op het terras met het prachtige uitzicht over de zee, konden napraten.