Terug van weggeweest

Verschillende bronnen op internet melden dat de Toyota Camry in 2019 terugkeert in Europa, na een afwezigheid van vijftien jaar. Hij neemt dan de positie van de Avensis in.

Nu compacte middenklassers zo volwassen geworden zijn en crossovers steeds meer de markt domineren, zie je dat het D-segment aan betekenis verliest. Dat haalde bij Toyota de motivatie weg om er een compleet nieuwe auto voor te ontwikkelen die de uit 2009 stammende Avensis van de huidige generatie zou moeten opvolgen. Om toch geen klanten te hoeven teleurstellen kiest de fabrikant nu de weg van de minste weerstand en stuurt binnen afzienbare tijd de gloednieuwe Camry naar Europa, een model dat in de Verenigde Staten als een verkoopknaller te boek staat. Daarmee klimt Toyota wel meteen naar de bovenkant van de middenklasse, want qua afmetingen en specificaties begeeft de sedan zich eigenlijk een niveau hoger, wat dan weer niet voor de afwerkingsgraad geldt. Eigenlijk nestelt hij zich op dezelfde plek als zijn voorgangers tussen 1983 en 2004. Aan de andere kant: een uitwendige lengte van 4,88 meter vormt tegenwoordig in het D-segment geen uitzondering meer.

De Camry rust op Toyota’s TNGA-platform, dat we in verkorte versie ook aantreffen bij de Auris en de Prius. Als kenmerken noteren we vooral een grote stijfheid en een laag zwaartepunt, hetgeen de rijeigenschappen ten goede moet komen. Op de Europese markt verschijnt de uit de kluiten gewassen sedan louter als hybride, met een 210 pk sterke combinatie van een benzine- en een elektromotor. Een traploze automaat verzorgt daarbij de overbrenging op de voorwielen. Inzittenden kijken tegen een opvallend gestileerd dashboard met houtafwerking en een vloeiend geïntegreerd multimediascherm aan, terwijl tussen de instrumenten een extra informatiedisplay zit. Verdere specificaties voor ons continent zal Toyota wel vrijgeven zodra de Camry de markt betreedt, ergens in de eerste maanden van 2019.

Foto's:


2