Toyota Auris gaat onverwacht Corolla heten

Terwijl Toyota’s nieuwe middenklasser voor het C-segment eerder dit jaar in Genève onder de naam Auris schitterde, blijkt hij nu als Corolla de markt op te gaan. Dat verdient uitleg.

In 2007 maakte Europa kennis met de eerste generatie Auris, waarmee Toyota het Corolla-tijdperk achter zich liet, hoewel die aanduiding nog wel wat jaartjes aanbleef voor de sedan en elders in de wereld sowieso niet van tafel geveegd werd. Een nieuwe naam om nieuwe wegen in te slaan, om de koers van de toekomst te onderstrepen; een boodschap van die strekking circuleerde toen. Hoe verrassend dat de fabrikant nu ineens besluit om terug te keren naar ‘Corolla’, terwijl de voorserie-exemplaren op de Zwitserse autotentoonstelling nog het opschrift ‘Auris’ droegen. Toyota verklaart deze ommezwaai als een ‘harmonisatie van het modellenaanbod’ en doelt daarmee op de wereldmarkt. In verschillende gebieden geldt Corolla nog steeds als een ijzersterke naam, niet in de laatste plaats doordat het merk in pakweg een halve eeuw ruim 45 miljoen exemplaren van de diverse generaties heeft weten te verkopen.

Heel veel details over de nieuwste editie, die begin 2019 de showrooms komt bevolken, geeft Toyota nog niet. We wisten al dat hij op het TNGA-platform zou leunen, bekend van onder meer de Prius, met sterke eigenschappen als een hoge rigiditeit, een laag zwaartepunt en van nature alle mogelijke ruimte voor hybrideaandrijving inclusief accu’s. Deze techniek vormt bij de Corolla straks zelfs de enige optie, met dien verstande dat er wel twee smaken in omloop komen, namelijk een 1.8 met een systeemvermogen van 122 pk en een 2.0 met in totaal 180 pk. Net als bij de tweede generatie Auris zit er weer een Touring Sports oftewel een stationwagon in de pijplijn, maar het merk kondigt ook een sedanversie aan, een carrosserievorm die in het C-segment de laatste jaren vaker opduikt. De eerste van die twee maakt zijn opwachting tijdens de aanstaande Mondial de l’Automobile in Parijs, begin oktober.

Foto's:


0