Nieuwe Mercedes-Benz GLE vol technische hoogstandjes

Het begint binnen Mercedes-Benz een kunst op zichzelf te worden: een auto volstoppen met technische snufjes die een leek niet eens zou kunnen verzinnen. Kijk maar naar de nieuwe GLE.

Nog even een opfrisser: tot medio 2015 heette Mercedes-Benz’ SUV op dit niveau M-Klasse en sindsdien GLE, om de connectie met de E-Klasse te onderstrepen. Dat geldt overigens meer voor de positionering dan voor de techniek. Enfin, er treedt een nieuwe generatie naar voren, de vierde alweer en die biedt voor het eerst de optie om een derde zitrij te bestellen. Wie dat wil, kan een elektrisch verstelbare middelste bank laten monteren en daarbij belanden we al bij de speciale features, maar niet voor gemeld te hebben dat de wielbasis met acht centimeter groeide, de laadruimte nu 825-2055 liter bedraagt en de koets een voor het segment unieke cw-waarde van 0,29 heeft. Goed, de innovaties dan. Voor de cabine zijn dat bijvoorbeeld stoelen die zich gevoelsmatig of na het invoeren van persoonlijke maten naar je lichaam vormen, een Energizing Coach die rekening houdt met zaken als stress en slaapkwaliteit, twee 12,3-inch beeldschermen met alle informatie, een enorm head-up display, handgebaarbediening en kunstmatige intelligentie die suggesties doet op basis van gedrag (iemand vaak bellen, op gezette tijden een bepaalde radiozender opzoeken).

Actieve file-, afstands-, dodehoek- en aanhangerassistentie, het behoort allemaal tot de mogelijkheden op de GLE. In alle versies verwerkt Mercedes-Benz vierwielaandrijving met een tussenbak, maar bij de zescilinders weet die de krachten via een lamellenkoppeling van nul tot honderd procent tussen voor en achter te laten variëren. Bijzonder is de optionele combinatie van luchtvering en hydropneumatisch gestuurde (!) E-Active Body Control, dat de vering en demping per wiel afzonderlijk regelt, inclusief energieterugwinning via het 48-voltsysteem. De GLE kan zelfs als een motorfiets licht tegen de bochten in leunen en zichzelf in mul zand loswrikken door kortstondig te ‘dansen’. Lage gearing staat in de lijst met extra’s, een 9G-Tronic-bak wordt altijd standaard gemonteerd. Mercedes-Benz zal nieuwe vier-, zes- en achtcilindermotoren alsmede plug-in hybridetechniek toepassen, maar beperkt zich in de eerste informatie tot de GLE 450 4Matic met een 367 pk en 500 Nm sterke zespitter, die dankzij een overboostfunctie via een geïntegreerde startmotor-dynamo tijdelijk 22 pk en 250 Nm toegevoegd krijgt. Poeh, we moeten wel even bijkomen van dat alles. Aan het eind van de herfst start de verkoop en communiceert het merk de prijzen.

Foto's:


0