Rijimpressie Volvo V60 T6 AWD Geartronic Inscription (€ 58.995)

Naast veiligheid en een Zweedse ambiance verwacht je van Volvo praktisch ingerichte auto’s. Waar de vorige V60 dat niet helemaal waarmaakte belooft zijn opvolger beterschap en krijg je als bonus een dynamischer afgesteld chassis, verpakt in een ruimere en stoerdere jas. Levert dat het perfecte plaatje op?

In een ijsblokachtige lichte tint staat hij er knap bij, de V60. Frappant hoe enkele Duitse concurrenten in het premiumsegment krampachtig vasthouden aan evolutie en de Zweden met elke generatie iets totaal nieuws durven neerzetten, dat toch van verre herkenbaarheid wekt. Ook van binnen permitteren de ontwerpers zich die vrijheid, zo constateer je nadat je over de nogal brede dorpels heen bent ingestapt. De prachtig uitgevoerde, prettig ruikende cabine doet zelfs in zwart huiselijk aan en straalt één en al klasse uit, mede door het digitale instrumentarium en het enorme Sensus-multimediascherm. Zoals het een Volvo betaamt laat de rijpositie zich optimaal configureren, maar je benen rollen wel gemakkelijk naar buiten op de verder voortreffelijke stoelen en het uitzicht door de voorruit wordt beperkt door de dikke bak van de IntelliSafe-cameratechniek. Tot onze voldoening stellen we vast dat de V60 daadwerkelijk een belangrijke sprong voorwaarts heeft gemaakt in ruimteaanbod, speciaal voor de achterpassagiers, die uitstekend hun draai zullen vinden. Er kan nu 529 tot 1439 liter aan spullen mee en ook dat betekent een forse toename.

De Volvo V60 bestaat als T5 (250 pk), T6 (310 pk), T8 Twin Engine (390 pk), D3 (150 pk) en D4 (190), wat een enigszins scheve verhouding tussen benzines en diesels geeft, maar er zal wel marktonderzoek naar gepleegd zijn. Bij alle T’s krijg je vanzelf een achttraps Geartronic-automaat geserveerd en bij de T6 en de T8 monteert de fabrikant vierwielaandrijving. Van die twee zouden wij altijd de laatste nemen, want dan geniet je voor nog geen 500 euro van een lager verbruik, 80 pk meer, een schuifdak, een standkachel en een subwoofer. De basisuitrusting staat sterk in het teken van veiligheid, met standaard een automatisch noodstopsysteem, weghelftcorrectie, rijstrookondersteuning en verkeersbordenherkenning. Voor verwennerij als parkeerhulp, navigatie, audio-upgrade, elektrische stoelverstelling, lederen bekleding, chique of sportieve afwerking, een sportonderstel en grotere wielen dan 16 inch wijk je al gauw uit naar één van de drie meeruitvoeringen: Momentum, Inscription en R-Design.

Voor dit artikel beproeven wij de T6 AWD Geartronic-versie, die met 310 pk in de categorie ‘grote stappen, snel thuis’ valt. Koud klinkt de geblazen tweeliter viercilinder een tikkeltje brommerig, maar dat verdwijnt snel en dan doet hij auditief alleen van zich spreken als je de auto op zijn staart trapt. Opmerkelijk genoeg dringt het geluid dan vooral aan de achterzijde de cabine binnen. In het algemeen blijkt het comfortabel reizen met de V60, deels door de prima automaat, deels door de verrassend soepele vering. Althans, voor een model dat als sportief wordt gepositioneerd en zich best als zodanig wil gedragen. Meer dan welke Volvo in het verleden maakt deze fijn sturende middenklasser enthousiasme in je los en laat hij graag met zich stoeien. Gaat dat te ruw, dan straft hij dat af met onderstuur, gecorrigeerd door het ESP. Na een flink stuk rijden overzien we het geheel en concluderen we dat de V60 de belofte inlost van een op elementaire punten verbeterde estate, die zowel de traditionele als de nieuwe Volvo-rijder zal weten te behagen.

Foto's:


0