Elektrisch aangedreven el-Born nagenoeg productierijp

Zonder elektrificatie red je het als automerk in de nabije toekomst niet, dus moet ook SEAT er binnenkort aan geloven. Het studiemodel el-Born geeft een zeer realistisch voorproefje.

Mooi gevonden, de naam el-Born, die verwijst naar een iconische buurt in Barcelona. Nederlanders zullen zich misschien afvragen of de productie van deze elektrische SEAT dan straks in Zuid-Limburg zal plaatsvinden, maar daar hebben ze in Spanje natuurlijk geen boodschap aan. Nee, de banden gaan vanaf 2020 draaien in Zwickau, de stad die ooit Trabantjes voortbracht. De in Genève gepresenteerde concept car staat niet ver bij het productiemodel vandaan, dus reken erop dat de gecommuniceerde specificaties die transitie overleven. We noteren een rijbereik van 420 kilometer, een snellaadtijd tot tachtig procent in 47 minuten en een lancering van 0 naar 100 km/h in 7,5 seconden, mogelijk gemaakt door een 204 pk sterke elektromotor. De SEAT el-Born profiteert van doordachte aërodynamica en rust op 20-inch wielen met een lage rolweerstand. Het V.A.G.-concern ontwikkelde speciaal voor elektrische auto’s het MEB-platform, dat de accu’s in de bodem huisvest en daaromheen maximale efficiency genereert in de zin van ruimtebenutting. Technologisch verdienen enkele opvallende zaken de aandacht, zoals semi-autonoom rijden op Level 2 en een warmtepomp die zo min mogelijk elektriciteit wegtrekt om het interieur op temperatuur te brengen en te houden, wat volgens SEAT zestig kilometer winst oplevert voor de actieradius. Het klinkt goed, het verhaal van de el-Born, al zal de prijsstelling voor een essentieel deel de kansen bepalen.

Foto's:


0