Mercedes-Benz CLA Shooting Brake voor stijlfiguren

Het stomende persbericht raakt niet uitgerateld over de attractiewaarde van de nieuwe Mercedes-Benz CLA Shooting Brake, maar eerlijk is eerlijk: hij ziet er lekker uit en bekleedt een vrij unieke positie.

Geen enkele stationwagon wil vandaag de dag nog met een pakezel geassocieerd worden, maar vrijwel geen fabrikant gaat in het C-segment zo sterk op de lifestyle zitten als Mercedes-Benz met de CLA Shooting Brake. Bleef de eerste generatie al concurrentieloos, de jongste editie heeft voorlopig nog steeds het rijk alleen en ondanks die luxepositie lieten de ontwerpers er alle ambitie op los om verbeterpunten aan te pakken. Aan de uit- en inwendige maatvoering veranderde niet schokkend veel, maar 10 liter extra bagageruimte (nu 505 liter) is altijd mooi meegenomen en de eventueel contacloos te bedienen vijfde deur kent nu een ruimere uitsnede. Net als de eveneens recentelijk vernieuwde ‘gewone’ CLA profiteert de Shooting Brake van fraaie innovaties, zoals rijassistentiesystemen op het hoogste niveau, het Energizing-programma om het leefklimaat aan boord te veraangenamen en het veelzijdige multimediasysteem MBUX met geavanceerde spraakbediening en ultieme connectiviteit. Dat alles houdt zich schuil onder een vloeiend gelijnde koets met een exclusieve uitstraling en een voorbeeldige cw-waarde van 0,26. De introductie is gepland voor september en tegen die tijd weten we zeker welke versies nog meer op het menu staan dan alleen de 225 pk sterke CLA 250. 4Matic komt in elk geval ook weer in omloop, speciaal voor degenen die de Shooting Brake willen gebruiken waarvoor dit type auto oorspronkelijk bedacht werd.

Foto's:


0