Stuurman: Betalen… en niet voor je lol

Recent verscheen een nieuwsbericht waarin het betaald parkeren bij ziekenhuizen weer eens aan de kaak gesteld werd. Eind december publiceerde het dagblad Trouw al een artikel (ook online te vinden) dat zoekt naar het verhaal achter deze tarieven. Soms betreft het een terugverdienmodel voor dure grond, soms vormt het weghouden van mensen met een recreatieve bestemming in de omgeving de motivatie, soms lijkt het vooral een pure extra inkomstenbron, ook al beweren woordvoerders natuurlijk dat de opbrengsten ten gunste vallen van de patiënten oftewel de zorg. O, we betalen met zijn allen nog niet genoeg ziektekostenpremie, zeker?

Betalen voor parkeren vindt niemand aangenaam, maar ik ga nog een stap verder: ik ben er principieel tegen. Onze overheid hamert er immers op dat het gebruik van de auto belast zou moeten worden, wat rechtstreeks tot uiting komt in plannen rondom de voorgenomen kilometerheffing, die eigenlijk vooral vanwege privacykwesties en kosten nog niet ingevoerd is. Tegelijkertijd gaan gemeentes of particuliere organisaties mensen laten dokken op het moment dat ze hun voertuig stilzetten, dus geen files veroorzaken en geen schadelijke gassen de lucht in jagen. Daar klopt natuurlijk helemaal niets van en het laat maar weer eens doorschemeren hoe de automobilist zich als melkkoe laat misbruiken.

In het geval van ziekenhuizen vind ik betaald parkeren helemaal verachterlijk. Niemand gaat daar immers voor zijn lol een uur, een dag of veel langer recreëren. Je komt er uit medische noodzaak, omdat je een patiënt begeleidt of iemand die er langer moet blijven een hart onder de riem wilt steken. Ergo, je krijgt de rekening gepresenteerd voor iets waarvoor je feitelijk helemaal niet kiest, in termen van menselijkheid gesproken. Het bedrag kan aardig oplopen, zo blijkt uit een kort onderzoek door Trouw. In Den Bosch betaal je een dagtarief van tien euro, in Rotterdam 25 en bij het OLVG in Amsterdam tik je maar liefst 36 euro af, waarvan al acht euro voor de eerste twee uur. Trouwens, betalen per minuut is er sowieso niet bij en afronding op het volle uur gebeurt naar boven, nooit naar beneden. Op een aantal locaties hoef je weliswaar niets af te tikken wanneer je binnen vijftien of twintig minuten het terrein weer verlaat, maar zo kort zullen maar weinigen een bezoek brengen.

Het argument dat anders recreanten hun auto bij het ziekenhuis droppen in plaats van in een nabijgelegen wijk met betaald parkeren, daar waar hun eigenlijke bestemming ligt, is volstrekte kul. Als het Van der Valk lukt om de eigen bezoekers bij de receptie een uitrijkaart te verstrekken, waarom een hospitaal dan niet? De kosten van de grond terugverdienen vind ik ook discutabel, want die behoudt niet slechts zijn waarde, maar stijgt zelfs en in Amsterdam nog fors ook. Het zou de ziekenhuizen sieren als ze eens heel gauw ophouden met deze gastonvriendelijkheid, voordat hun patiënten straks eenzaam op een kamertje liggen te verkommeren. Om ziek van te worden, deze ongelooflijke arrogantie.

Aart van der Haagen

Foto's:


0