Vergroening bij derde generatie Ford Kuga

Ford mag geen koploper in hybridetechniek heten, maar pakt het bij de nieuwe Kuga wel meteen goed aan, met drie smaken voor de clientèle. Ook op andere vlakken is de derde generatie weer helemaal bij de tijd.

De PR-afdeling zal het liever niet horen, maar in onze optiek hebben de ontwerpers goed naar de vorige Audi Q5 gekeken, wat een Kuga met wulpse rondingen oplevert. Hij oogt compacter dan zijn voorganger en valt toch groter uit, met ruimtewinst voor de passagiers, die op een verschuifbare en desgewenst verwarmbare bank zitten. Ford schonk zijn SUV een gloednieuw platform, dat tien procent meer stijfheid, 90 kg gewichtsbesparing en plek aan alternatieve aandrijfmogelijkheden biedt. We komen tweemaal een Hybrid tegen, waarvan één plug-in, die ruim vijftig kilometer elektrisch kan afleggen. De fabrikant spreekt over een gecombineerd vermogen van 225 pk en een verbruik van 1,2 l/100 km (5,6 l/100 km voor de stekkerloze variant), bewerkstelligd door een elektromotor en een 2.5-benzinestoker van het type Atkinson. Dan is er nog de dieselende, 150 pk sterke EcoBlue Hybrid met een tweeliterblok en een startmotor annex generator, in staat om remenergie op te slaan en bij veel vermogensbehoefte bij te springen. Deze klokt 5,0 l/100 km weg. Voor traditioneler ingestelde kopers staat de Kuga straks paraat als 1.5 EcoBoost (120/150 pk) met cilinderuitschakeling en als 1.5 en 2.0 EcoBlue-diesel (120/190 pk). In veel gevallen monteert Ford een achttrapsautomaat en sommige versies beschikken over vierwielaandrijving, die de SUV trekcapaciteiten tot 2250 kg verleent.

Alle gangbare veiligheidstechnologieën vinden hun weg naar de Kuga, aangevuld met een bescherming tegen spookrijden. Je kunt je favoriete rijmodus selecteren; bij de Plug-In Hybrid ook op elektrisch gebied. We komen nog meer moois tegen in de vorm van een draadloze telefoonlader, een digitaal instrumentarium, een head-up display, actieve motorgeluidreductie via ‘tegengolven’, B&O-audio, het multimediasysteem Sync 3 en internettoegang via FordPass Connect, met de mogelijkheid om de auto op afstand te beheren: hem lokaliseren, statusinformatie opvragen, de portieren af- en ontsluiten en bij een automaatversie zelfs de motor starten. Ook een 112-noodknop is present. Rest ons te melden dat Ford een onderscheid maakt in de uitvoeringen Titanium, ST-Line en Vignale.

Foto's:


0