Verrassend: Porsche Cayenne Coupé

Binnen de huidige trend en vanuit het gegeven dat Porsche sportwagens bouwt kon je hem verwachten, maar toch komt de Cayenne Coupé als een verrassing. Eentje van het pittige type.

Bij sommigen vallen SUV’s uit het Porsche-kamp nog steeds zwaar op de maag. Niemand kan echter tegenspreken dat ze het merk aan grote successen helpen en dus is variatie op het thema vrijwel onvermijdelijk. Dat gebeurt nu door de Cayenne visueel meer pep te geven, wat beter aansluit bij zijn prestatiepotentieel. Als Coupé krijgt hij iets bredere heupen en een twee centimeter lager dak mee, dat sterk afloopt en uitmondt in een spoiler die bij 90 km/h automatisch uitschuift. De kont toont een heel ander aanzien, dankzij de naar de bumper verhuisde kentekenplaat. Standaard monteert Porsche een panoramadak, maar wie kickt op carbon kan ook daarvoor kiezen. Ter compensatie van de lagere koets zetelen de achterpassagiers op een drie centimeter lager geplaatste bank met twee separate zitplaatsen, zonder meerprijs te vervangen door drie stuks. Voorin bevinden zich nieuwe, elektrisch verstelbare sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen. Nostalgische gevoelens wekt de optionele ruitjesbekleding op. De Cayenne Coupé slikt 625 tot 1540 liter bagage, hoewel dat bij de Turbo-uitvoering op 600 tot 1510 liter ligt. Die maakt echter onder de motorkap duidelijk zijn punt, met een 550 pk sterke 4.0 V8 tegenover de 3.0 V6 met 340 pk, overigens óók voorzien van een uitlaatgascompressor. Het 286 km/h snelle topmodel laat zich duur betalen met een vanafprijs van € 207.800, waar de instapper leverbaar is vanaf € 124.000. Eind mei staan beide bij de dealers.

Foto's:


0