Ford Puma is voortaan crossover

Wie herinnert zich de Ford Puma nog? Een geinig coupeetje uit de jaren negentig, dat je nog maar zelden in het wild spot. De naam keert nu echter terug, ditmaal op een crossover.

De EcoSport heeft nooit potten kunnen breken, dus gooit Ford het over een andere boeg, met een veel dynamischer gelijnd model. Tsja, de naam Puma mag je natuurlijk ook niet zomaar dragen. Gelukkig gaat het sportieve silhouet niet ten koste van de praktische eigenschappen. Integendeel, zelfs: in zijn klasse toont de auto zich een ware winnaar in opbergmogelijkheden, zoals onder meer blijkt uit 456 liter bagageruimte, desgewenst bereikbaar via een voetbediende klep. Ford legde er een verticaal beweegbare vloer neer en introduceert de MegaBox, een kunststof bak die het mogelijk maakt om objecten als golfclubs of een plant rechtop te vervoeren. Daarbij werd een afwateringsgat niet vergeten. Andere aardigheden aan boord zijn stoelen met een massagefunctie, een digitaal instrumentencluster, verkeerswaarschuwingen via de cloud (zoals bij Flitsmeister), gerobotiseerd inparkeren, spookrijpreventie en een stuurhulp bij dreigende aanrijdingen.

Zowel benzine- als dieselmotoren komen voor de Ford Puma in omloop, waarbij de EcoBoost Hybrid-uitvoeringen de meeste aandacht verdienen. Die beschikken ter ondersteuning van de 1.0-turbomotor over een geïntegreerde starter/generator die de dynamo vervangt, remenergie terugwint en opslaat, wat hem in staat stelt om extra acceleratiekoppel te leveren. Dat uit zich in een maximaal systeemvermogen van 125 of 155 pk en in beide gevallen een fraaie verbruikswaarde van 5,4 l/100 km. Bij al die technologie en cijfers raakt de emotie gelukkig niet ondergesneeuwd, zoals blijkt uit het feit dat de Puma zich op twee manieren laat aankleden: sportief als ST-Line en stijlvol als Titanium, beide standaard met 18-inch lichtmetalen wielen en allerlei smakelijke details. Eind 2019 verschijnt de nieuwe crossover op de markt.

Foto's:


0