Stuurman: Ontwaakt de branche?

De autosector staat op zijn zachtst gezegd niet bekend als de meest vernieuwende. Een halve eeuw geleden al lanceerden de Verenigde Staten milieu-eisen die de uitstoot moesten beperken en de mensheid attendeerden op het feit dat voertuigen met een verbrandingsmotor de lucht vervuilen. Nog steeds kunnen we benzines en diesels nieuw kopen en trekken fabrikanten uit alle macht aan de rem op het moment dat overheden verkondigen dat ze die in de ban willen doen. Nu er eindelijk alternatieven beginnen te ontstaan, namelijk rijden op elektriciteit en waterstof, wijst de branche maar wat graag op de nadelen daarvan. Zeker, die zijn er, maar zonder hordes te overwinnen boek je geen progressie en zitten we over honderd jaar nog steeds aan oliestokers vast.

Ook dealerbedrijven staan niet luidkeels te juichen nu elektromobiliteit steeds meer zijn intrede doet. Een enkele organisatie binnen de branche snapt het echter wél en zo ontdekte ik recent tot mijn grote verrassing een nieuw initiatief van de Stern Groep, één van Nederlands grootste retailers op het gebied van personenwagens. In Utrecht ging op 1 mei jongstleden een zaak open die haarfijn ontvouwt hoe de toekomst er waarschijnlijk uitziet. Een showroom met een shop-in-shop-concept toont auto’s, tuktuks, kleine bedrijfswagentjes, fietsen, scooters en allerlei tussenvormen, met als verbindende factor dat deze door elektriciteit dan wel door de mens worden aangedreven. Stern Electric Experience Center, heet het. Het innovatieve zit niet alleen in het aanbieden van uitsluitend emissievrije voertuigen, maar vooral ook in het op weg helpen van bedrijven en particulieren die hun mobiliteitsbehoefte anders willen invullen.

Het gemiddelde voertuig in Nederland staat namelijk 95 procent van de tijd stil en dat is een beetje zonde. Immers, het moet geproduceerd, getransporteerd, onderhouden en uiteindelijk gerecycled worden, dus zou je vanuit duurzaamheidsoogpunt de capaciteit optimaal willen benutten. Slimme, vooruitstrevende bedrijven nemen de mogelijkheden hiertoe onder de loep, door de vervoermiddelen te laten rouleren onder de medewerkers en aan te haken bij deelconcepten. Dat beperkt zich niet tot auto’s; ook e-bikes, e-scooters en andere mobiliteitsoplossingen laten zich mooi in zo’n plan integreren. Vraag is dan wie overzicht heeft over al die mogelijkheden en de meest ideale combinaties daarvan. Nou, het Stern Electric Experience Center. Het formuleert een antwoord op een behoefte die nog niet bij iedere ondernemer of particulier leeft, maar zich wel begint te ontwikkelen, zeker zodra de impact van het Klimaatakkoord zich laat voelen. Eén ding staat vast: de toekomst nadert veel sneller dan de autobranche het liefst zou wensen. Wanneer gaat de sector ontwaken?

Aart van der Haagen

Foto's:


0