Mortelse student Jelco Broks zet antikatermiddel in de markt

DE MORTEL – Een avond flink dringen en vervolgens opstaan zonder een kater? Het lijkt te mooi om waar te zijn, maar studenten Marieke Schouten, Remo van Boerdoenk en Jelco Broks lijken de oplossing te hebben gevonden. Zij bedachten een dit antikatermiddel, waarbij klachten als hoofdpijn, misselijkheid en buikpijn verleden tijd zijn. Het middel werd kortgeleden opgepikt door landelijke media, waardoor de productie omhoog schoot. Nu zijn deze jonge ondernemers ook in de race voor een grote subsidie van de overheid om hun bedrijf een extra boost te geven. Jelco Broks uit De Mortel vertelt over het succes van hun onderneming.

Door Julia Munsters

Studenten Marieke Schouten en Remo van Boerdonk ontmoetten elkaar tijdens een minor ondernemerschap aan de HAN. Na het afronden van deze minor, besloten zij samen het idee van Remo voor een antikatermiddel verder uit te werken. Jelco Broks uit De Mortel werd vervolgens door het duo gevraagd aan te sluiten, voor de businesskant van de onderneming. Jelco: ‘We zijn nu ongeveer een jaar bezig met de ontwikkeling van ons antikatermiddel Het Sterke Reddertje. Remo en Marieke vroegen mij bij de onderneming, vanwege mijn achtergrond en kennis over ondernemerschap door mijn opleiding. We hebben alle drie een eigen taak binnen het bedrijf. Ik ben verantwoordelijk voor de business kant, Remo voor de dagelijkse leiding en Marieke voor het creatieve deel van de onderneming.’ Samen ontwikkelden de studenten een anti-kater middel in de vorm van een drankje. Het is een voedingssupplement dat stoffen bevat die het lichaam ondersteunen bij het verwerken van de alcohol.

Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn: nooit meer een kater ervaren na een avondje stappen. Maar uit verschillende testen en onderzoeken blijkt het anti-kater middel van de studenten weldegelijk effectief. Het onderzoek startte door verschillende samenstellingen van ingrediënten te testen binnen de eigen vriendengroep. Jelco: ‘Na een avondje flink stappen, bijvoorbeeld een avondje Mortel Kermis, vroegen we onze vrienden het anti-kater drankje te drinken voor het slapengaan. Vervolgens vroegen we ze de volgende ochtend welke klachten zij hadden. Deze bleken vaak minder te zijn dan de klachten op een ochtend na een avond stappen, waarvoor het anti-katermiddel niet was ingenomen.’ Door deze testen kwam het drietal erachter welke combinatie van ingrediënten de juiste mix bleek voor het bestrijden van de klachten bij een kater, zoals hoofdpijn, misselijkheid en buikpijn.

Het anti-kater middel bevat een combinatie van stoffen die de effecten van alcohol op het lichaam bestrijden. Zo tast alcohol de vochthuishouding aan, waardoor een vochttekort en hoofdpijn ontstaat. Ook maakt de lever bij de verwerking van alcohol stoffen aan die giftig voor het lichaam zijn. Hierdoor sta je de ochtend na een avond drinken op met hoofdpijn, misselijkheid en buikpijn. Het drankje bevat verschillende vitaminen, mineralen en kruiden die deze effecten lijken tegen te gaan.

Om het effect van hun uitvinding uitgebreid te testen, werden in verschillende studentenhuizen stapavonden georganiseerd, met natuurlijk een gezellige hoeveelheid alcohol. Ook voor de onderzoekers zelf gezellige avonden: ‘We hebben verschillende studentenhuizen benaderd, want studenten vormen voor ons toch wel de grootste doelgroep. Met een auto vol bier reden we dan naar studentensteden als Nijmegen en Eindhoven, waar we ons anti-katermiddel konden testen.’ Voor het slapengaan, werden de proefpersonen gevraagd drankje te drinken. Maar liefst 79 procent van de onderzochten noemden het resultaat ‘goed’ tot ‘verbluffend’. De combinatie van ingrediënten zorgde ervoor dat de proefpersonen minder of geen klachten ervoeren de ochtend na de stapavond.

Een tijdje terug was het Reddertje opeens landelijk nieuws, doordat kranten zoals het AD en radiozender 538 het nieuws van de uitvinding oppikten. Opeens werd het anti-kater middel van de studenten groot nieuws en werden Jelco en Remo door verschillende mensen benaderd voor een interview. De productie moest hierdoor in een korte tijd worden opgeschroefd, want de vraag bleef groeien. Momenteel wordt contact gelegd met verschillende verkoopkanalen, zodat het product op grotere schaal verkocht kan worden. Ook werd het drankje op lokale festivals Harmony of Hardcore en 7th Sunday verkocht.
De onderneming is nu ook in de race voor de HBO Take Off subsidie. Bij deze competitie biedt de overheid ambitieuze startups de kans 25.000 euro te winnen voor de onderneming. De ondernemingen moeten een begroting aanleveren en in een pitch duidelijk maken welke doelen zij na willen streven. Eind juni wordt bekend gemaakt welke onderneming dit mooie bedrag mag investeren. ‘Wij zouden het geld graag gebruiken voor de ontwikkeling van de smaak van ons anti-katermiddel. Nu heeft het een intense en onbekende smaak, waaraan mensen even moeten wennen. Met het bedrag zouden we bijvoorbeeld een smaakexpert kunnen inhuren.’ Het drietal streeft er nu naar van de hype een trend te maken, zodat het drinken van hun anti-katermiddel even gebruikelijk wordt als het nemen van een paracetamol tegen de kater.

Katerloze studenten Remco van Voerdonk en Jelco Broks.