ZS EV markeert terugkeer MG in Nederland

Veertien jaar moesten we het illustere merk MG in ons land missen, maar binnenkort mogen we het weer begroeten, zij het in een heel andere vorm dan toen. De ZS EV is een elektrische crossover.

Nadat MG-Rover in 2005 failliet verklaard werd, nam het Chinese concern SAIC de boedel over en verschenen er al gauw weer auto’s met het achtkantige logo op de wegen, alleen niet bij ons. Levering binnen Europa beperkte zich tot de Britse markt, waar het chauvinisme overigens niet sterk genoeg bleek om grote successen te realiseren. De Aziatisch getinte modellen van MG ontberen enig Engels dna en bieden daarmee weinig toegevoegde waarde aan de automarkt. Het verhaal ziet er echter anders uit bij de ZS EV, de elektrische versie van de reeds bestaande crossover, die inspeelt op de huidige veranderingen in de mobiliteitssector. Reden genoeg voor de Chinezen om het exportgebied uit te breiden en Nederland zit daarbij, vanaf komende herfst.

Dan verschijnt in onze contreien een nette, niet al te opvallende SUV-achtige met een lengte van 4,31 meter, een breedte van 1,80 meter en een hoogte van 1,61 meter. Elektrische aandrijving in de neus brengt 143 pk op de been en maakt een 0-100-acceleratie in slechts 8,5 seconden mogelijk, waarna de auto eventueel doortrekt tot maximaal 140 km/h. Hij bereikt een WLTP-actieradius van 262 kilometer en het accupakket valt thuis aan de stekker op te laden in zes uur tijd. Via een snellader lukt het in veertig minuten, zij het tot tachtig procent vulling. Wie vreest voor typisch Chinese productkwaliteit wordt gerustgesteld door een garantie van zeven jaar of 160.000 kilometer, inclusief de batterij. SAIC richt geen dealernetwerk in, maar gaat de ZS EV uitsluitend via internet aanbieden, tegen een nog onbekende prijs.

Foto's:


0