Nu al nieuwe Mercedes-Benz GLE Coupé

Met het lanceren van de tweede generatie Mercedes-Benz GLE Coupé heeft de carrière van de eerste slechts vier jaar geduurd. Daar bestaat, zoals altijd bij dit merk, een goede reden voor.

Sinds de stapsgewijze husseling van typenamen gaat de M-Klasse door het leven als GLE, waarbij de voorlaatste echte modelherziening plaatsvond in 2011. Pas in 2015 diende zich de Coupé aan en die moest natuurlijk de recente gedaantewisseling van de gewone SUV volgen, wilde hij optisch en vooral technisch bij de tijd blijven. Mercedes-Benz leverde een 4,94 meter lang en 2,01 breed joekel af, dat in het kader van de wendbaarheid zes centimeter wielbasis ten opzichte van de gewone GLE mist, maar volgens de makers wel meer binnenruimte biedt. Hij slikt 655 tot 1790 liter bagage. In de fabelachtig mooi afgewerkte cockpit eist het zelflerende MBUX-systeem met twee 12,3-inch beeldschermen en spraaksturing alle aandacht op. Vanaf 2020 ondersteunt het zelfs Amazon Music, dat abonnees toegang geeft tot twee of zelfs vijftig miljoen muzieknummers.

Opvallend genoeg zet Mercedes-Benz in Europa sterk in op dieselmotoren bij de GLE Coupé, te weten de 350 d (272 pk) en de 400 d (330 pk). Wie benzine prefereert, belandt meteen bij de AMG 53 met 435 pk en op afroep 22 pk extra dankzij de elektrische compressor EQ Boost. Elke versie bezit een 9G-Tronic-transmissie met daarachter een lamellenkoppeling die elektronisch de aandrijfkrachten over alle wielen verdeelt. Optioneel krijgt de GLE Coupé luchtvering met adaptieve demping en eventueel E-Active Body Control aangemeten. Dit laatste zorgt ervoor dat de SUV tegen de bocht in gaat hangen en minder knikt bij remmen en accelereren. Bij de AMG behoren deze zaken tot de vanzelfsprekendheden, evenals sportparametrische stuurbekrachtiging en krachtiger remmen. Tegen meerprijs laat hij zich uitrusten met Track Pace, dat rondjes op het circuit analyseert. Natuurlijk biedt de GLE Coupé de modernste voorzieningen in rijassistentie. Eind dit jaar komt hij op de markt.

Foto's:


0