Porsche Taycan neemt elektrische voorsprong

Zeker, Porsche is niet de eerste fabrikant met een volelektrisch model, maar zet technologisch wel nieuwe maatstaven met de Taycan. Alleen… hoe zit het met die turbo?

Na talloze vooraankondigingen en beeldmateriaal van prototypen geeft Porsche dan eindelijk het productiemodel vrij en maakt de Taycan ook meteen leverbaar, hoewel de eerste exemplaren pas in januari bij de dealers verschijnen. Er komen twee smaken, de Turbo en de Turbo S, die 681 en 761 pk bieden, in 3,2 en 2,8 seconden van 0 naar 100 km/h sprinten, een top van 280 km/h bereiken en een actieradius van 412 en 450 kilometer realiseren. Een boordspanning van 800 volt maakt extreem korte laadtijden mogelijk: van vijf naar tachtig procent duurt onder ideale omstandigheden 22,5 minuten en met vijf minuten stekkeren genereer je alweer honderd kilometer extra reikwijdte. We zitten echter met een groot vraagteken, want waar slaat de aanduiding ‘Turbo’ op? Bij een elektromotor heeft een uitlaatgascompressor immers niks te zoeken. Bij beide assen bevindt zich een krachtbron, wat intelligent geregelde vierwielaandrijving oplevert, met als bijzonderheid een tweetrapsoverbrenging achter. Een krachtig regeneratiesysteem neemt negentig procent van de remacties over.

Dat alles houdt zich schuil onder de vloeiende carrosserie van een vierdeurs sportsedan, die goede sier maakt met een cw-waarde van 0,22. Net als de Boxster en de Cayman beschikt de Taycan over twee bagageruimtes, namelijk een van 81 liter voorin en een van 366 liter achterin. Wie dat niet genoeg vindt, moet tot eind 2020 wachten op de Cross Turismo. Binnenin zien we de typische Porsche-sfeer, maar ook een 10,9-inch centraal beeldscherm en optioneel een display voor de passagier, terwijl de bediening hoofdzakelijk geschiedt via touch en voice control. Bijzonder zijn uitsparingen in het batterijpakket om achterpassagiers meer beenruimte te bezorgen en een compleet ledervrij interieur van gerecyclede materialen. Omdat Porsche reeds orders voor de Taycan aanneemt, heeft het ook de prijzen onthuld: € 157.100 voor de Turbo en € 191.000 voor de Turbo S. Toch blijft het raar klinken…

Foto's:


0