Stuurman: Merkenmix op zijn kop

Nog niet iedereen wil het onder ogen zien, maar de komende tien jaar gaat er verschrikkelijk veel veranderen in de autowereld. Benzine- en dieseltechniek zullen langzaam de aftocht blazen, om elektrische en waterstofaandrijving in hun plaats te dulden. Kijk naar de eerdere CO2-paniek en de huidige stikstofcrisis en je weet dat de verbranding van olieproducten zijn langste tijd gehad heeft. Daarmee komt een ander fenomeen om de hoek kijken: auto’s gaan op het gebied van aandrijftechniek hun karakter grotendeels verliezen. Tussen elektromotoren onderling, ook aanwezig in brandstofcelmodellen die waterstof drinken, ervaar je als bestuurder namelijk geen verschillen. Ja, in pk’s en Nm’s, maar verder niet. Sterker nog, fabrikanten kopen deze bij slechts een gering aantal toeleveranciers in, als onderdeel van een compleet aandrijfconcept met differentieel en transmissie.

Straks zijn alle auto’s muisstil en zorgt de plaatsing van accu’s laag in de bodem voor een vergelijkbare rijbalans. Qua wegligging hebben alle merken in de afgelopen decennia al zo’n evolutie geboekt, dat ze erg dicht naar elkaar toe gekropen zijn; hooguit valt nog wat te winnen op het gebied van veercomfort en efficiënte ruimtebenutting. Als je dan ook nog bedenkt dat de producenten elkaar op de voet volgen met digitalisering in naam van veiligheid en gebruiksgemak, dus de introductie van allerlei intelligente technologieën, dan mag je de droevige conclusie trekken dat er straks allemaal eenheidsworsten in de showroom staan. Auto’s van de – griezelig nabije – toekomst zullen het vooral van hun design en afwerking moeten hebben om kopers aan zich te binden. Enerzijds vreselijk jammer, maar als ik in de glazen bol kijk, dan zie ik een interessante ontwikkeling.

In de voorbije tientallen jaren treurden we om het afsterven van illustere merken als Lancia, Rover, Triumph, Matra, noem maar op. Hoe makkelijk zou het zijn om die nu te herintroduceren, om de heritage te verwerken in begeerlijke ontwerpen met smakelijk ingerichte interieurs? Onderscheid in technologie speelt geen rol meer, dus kost het relatief weinig om te variëren op een bestaand platform. Tegelijkertijd zullen misschien wel merken verdwijnen, want waar ligt straks de toegevoegde waarde van SEAT ten opzichte van Volkswagen en van Kia ten opzichte van Hyundai? Ondertussen kloppen de Chinezen aan de poort met eigen labels, die in het segment van de prijsvechters misschien wel de slag winnen met aanbiedingen waar je niet omheen kunt. Als ik dat allemaal bij elkaar optel, dan durf ik de voorzichtige voorspelling aan dat de merkenmix zoals we die nu kennen binnen tien jaar totaal op zijn kop staat. Daar gaat mijn autohart, ondanks al het ‘leed’, dan toch weer sneller van kloppen.

Aart van der Haagen

Foto's:


0