Toyota Yaris wordt levendiger

Conform het opvallende credo ‘no more boring cars’ gooit Toyota het over een andere boeg met de nieuwe Yaris. Rijplezier staat voorop, zonder dat hij de veiligheid en de efficiency van zijn hybride-aandrijflijn uit het oog verliest.

Toyota begint letterlijk bij de basis, bij het nieuw ontwikkelde GA-B-platform, dat de stijfheid verhoogt en het zwaartepunt verlaagt. Daarbij zakt de daklijn van de Yaris met vier centimeter en neemt de breedte van de koets met vijf centimeter toe, bij een iets geringere lengte. De ontwerpers beloven in ieder geval meer interactie met het wegdek en mede daardoor een sterkere rijbeleving. Spil in het Nederlandse gamma is de 1.5 Hybrid, die dankzij technische updates vijftien procent meer vermogen levert en twintig procent minder verbruikt. Hij blijft stekkerloos. Op veiligheidsgebied spreekt Toyota de ambitie uit dat het in deze klasse, het B-segment, de norm wil stellen. In dat streven speelt het GA-B-platform een rol, maar ook de standaard toepassing van adaptieve cruise control, rijstrookassistentie en een centrale airbag die onbedoeld contact tussen bestuurder en voorpassagier moet vermijden. De cockpit kenmerkt zich verder door een TFT-display pal voor de neus van de chauffeur, een 10-inch multimediascherm en optioneel een head-up display. Toyota gaat de vierde generatie Yaris weer in Frankrijk produceren en start in de zomer van 2020 met de leveringen.

Foto's:


0