Leraren en leerlingen basisonderwijs demonsteren in Gemert

GEMERT – Het juiste besef is van het allergrootste belang. Want wat is er precies mis met het onderwijs? Weten we dat wel? Ja, we weten dat de school het fundament onder de samenleving is. Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst. Maar zijn dat inmiddels loze kreten geworden?

Door Simon van Wetten

Het team van basisschool ‘t Einder heeft zich sterk gemaakt om de redenen van de landelijke onderwijsstaking ook in Gemert uit te dragen. Daarom stonden op donderdagmorgen de teams, ouders en leerlingen van diverse scholen in Gemert-Bakel en Boekel op de Sint-Elisabethplaats. Het was het startpunt voor een optocht, een demonstratie.
Een dag eerder sprak uw verslaggever met de leerkrachten van ‘t Einder. Het zijn mensen met hart voor hun vak, dat blijkt al uit hun openingszin: “We willen benadrukken dat wij een hartstikke leuk beroep hebben. Juist dáár komen we voor op!” Tegelijkertijd maken de leraren zich ernstige zorgen. “Er is een crisis gaande! De kwaliteit van het onderwijs staat zwaar onder druk. Dit jaar hebben 55 duizend leerlingen in het basisonderwijs geen leraar voor de klas en dat aantal loopt – als we niets doen – op naar bijna 240 duizend leerlingen in 2028.” Dat is toch onvoorstelbaar? In een land als Nederland, waar de opeenvolgende regeringen altijd stellen dat het onderwijs hen na aan het hart gaat.
Ja, het lerarentekort raakt scholen voor het basisonderwijs – en daarmee vooral de kinderen – hard. Waarom is er zo weinig belangstelling voor dit ooit zo gewaardeerde beroep? “Dat heeft te maken met de salarissen, met het imagoprobleem en vooral met de enorme werkdruk. De vervangingspoule is leeg, je knoopt de eindjes aan elkaar door je vrije dag op te offeren en in te vallen. Onze ondersteuners worden daar ook voor ingezet, maar het échte werk blijft dan liggen. Je verdeelt de klas die zonder leerkracht zit over de andere klassen, die dus voller en voller worden. Het zogenaamde ‘Passend Onderwijs’ heeft veel kapot gemaakt. Je kunt de kinderen die extra hulp nodig hebben niet voldoende helpen, zelfs af en toe één op één werken lukt niet meer. En de juiste mix binnen het speciaal onderwijs is ook zoek, want alleen extreme gevallen worden nog doorverwezen. We hebben een superverantwoordelijke baan. Er komt namelijk steeds meer op ons af. Dat wordt heel vanzelfsprekend gevonden, maar je zet de schooldag ook na werktijd niet meer zo makkelijk van je af.”

Dus dat beeld van vaak en veel vakantie en de kinderen zijn toch al om drie uur naar huis, dat… “Ach, als je eens wist. Er is landelijk niet voor niets een enorm burnoutpercentage. Eén op de vier collega’s heeft er mee te maken. En kinderen naar huis sturen, dat doe je niet, daar heb je teveel loyaliteitsgevoel voor. Zolang je oplossingen bedenkt, zien ouders het probleem niet. Maar de mogelijkheden raken uitgeput.”

Daarom stonden de betrokkenen donderdag in het centrum van Gemert. Daarom doen ze vandaag mee aan manifestatie in Den Bosch en Helmond. “We moeten stappen zetten. De laatste vier jaar is de boel in een steeds versnellend tempo achteruit gegaan.”

Een structurele, doordachte en goed gefinancierde aanpak is volgens de protesterende leraren nodig om gelijke kansen voor alle leerlingen mogelijk te maken en om de groepsgrootte en werkdruk aan te pakken. Alleen dan zullen jonge mensen zich weer aangesproken voelen om voor dit mooie vak te kiezen. “Inderdaad, het is een prachtig vak. Heus, wij zijn niet van de klaagcultuur, maar er is nood! En weet je, hier op ‘t Einder trekken we het nog wel, maar we doen ook mee uit solidariteit met scholen en leerkrachten bijvoorbeeld in het westen van het land, die het nog veel moeilijker hebben.”

Het protest in Gemert.

Foto's:


0