Renault Captur TCe 100 Edition One

GEMERT – De nieuwe Renault Captur is een groeimodel. Letterlijk en figuurlijk. De compacte SUV is 11 centimeter langer geworden, staat hoger op zijn wielen en oogt volwassener. Stoer, stijlvol en minder speels.

Gemerts Nieuwsblad gaat op pad met een Captur TCe 100 Edition One. Dat is een aangeklede basisversie die standaard beschikt over een two-tone kleurstelling, 18” lichtmetalen velgen, automatisch dimmende binnenspiegel, dakrails in satijnglans en een draadloze oplader voor de smartphone.

Het testexemplaar komt vers uit de showroom van Renault Vogels Gemert. In de kleurstelling Blanc Nacré/ Noir Etoilé –ijswitte body, glanszwart dak- valt goed op dat lijnvoering gestrekter is. De 18-inch velgen leveren een wat hoger brandstofverbruik op, maar dragen wel bij aan het stoere, stijlvolle uiterlijk. De nieuwe Captur is weliswaar groter en ruimer dan zijn voorganger, lomp is de franke Fransoos allerminst. De extra centimeters vertalen zich vooral in meer beenruimte op de achterbank en meer dan 80 liter meer aan bagageruimte.

De speelsheid binnenin heeft plaatsgemaakt voor een strakker en eigentijdser design. Bij de nieuwe zakelijkheid van Renault passen hoogwaardigere materialen. Fraai zijn bijvoorbeeld de aluminium(look?) ringen rondom de versnellingspook, richtingaanwijzers en de draaiknoppen van het klimaatsysteem.

Blikvanger in het interieur van de nieuwe Captur is het touchscreen, dat à la Tesla centraal op dashboard geplaatst is. De mogelijkheden en het gebruiksgemak van het multimediamediasysteem blijken steeds vaker doorslaggevend bij de autokeuze. De Captur hoopt de veeleisende digiconsument voor zich te winnen met een in essentie eenvoudig bedienbaar multimediadeel dat een veelheid aan persoonlijke instellingsmogelijkheden biedt. Rijmodus (van sportief tot eco), maar ook layout kunnen geheel naar wens en voor maximaal zes verschillende personen ingesteld worden.
Het scherm brengt op verzoek ook de actuele weerberichten in beeld.

De stoelen in de Captur geven vooral goede steun in het midden. Stoelen en stuur zijn in hoogte en lengte verstelbaar. Het weggedrag is wat stugger dan we van een Franse auto gewend zijn. Het stuurwiel van de Captur voelt lekker stevig aan. De auto volgt de bochten goed. De stille instapmotor in het testmodel heeft 100 paardenkrachten en dat zijn er tien meer dan in de vorige versie. Zolang er geen caravan of zwaarbeladen aanhangwagen getrokken moet worden kan de auto daar prima mee uit de voeten. De handgeschakelde vijfbak vergt wat gewenning, maar is zeker geen dealbreaker.

De eerste generatie Captur was een trendsetter. Sinds de introductie in 2013 zijn veel andere merken het voorbeeld van Renault gevolgd. De keuze aan mini-suv’s is inmiddels reuze, maar met de tweede generatie good-value-for-money Captur blijft Renault in de selecte kopgroep.

De Renault Captur is verkrijgbaar vanaf is verkrijgbaar vanaf 22.401,10 euro. De geteste TCE 100 Editition One kost 27.320 euro (excl. kosten rijklaar maken en verwijderingsbijdrage).

Meer informatie: https://vogels-renault.nl

Foto's:


0