Zoekgeraakte pakketten: wie is verantwoordelijk?

Mede dankzij uitgebreide reclamecampagnes op internet en tv is online shoppen de afgelopen twee decennia steeds populairder geworden. Het gemak van winkelen op de momenten dat het de consument zelf uitkomt, brengt in bepaalde situaties ook een probleem met zich mee: de bezorging van de bestelde producten. Die laat in sommige gevallen namelijk onverwacht lang op zich wachten. Welke rechten heeft een koper eigenlijk als een pakket kwijtraakt of als er iets beschadigd wordt afgeleverd?

Bezorgers niet aansprakelijk

Het lijkt misschien logisch dat de bezorgdienst die het pakket ongeschonden af moet leveren verantwoordelijk gesteld kan worden op het moment dat een zending spoorloos verdwijnt of wanneer deze beschadigd raakt. Zo eenvoudig is het echter niet. Praktisch alle post- en pakketbezorgers vermelden in hun algemene voorwaarden dat ze niet voor dat soort situaties aansprakelijk zijn. In het geval van PostNL is die stelling zelfs officieel in artikel 29 van de Postwet uit 2009 verankerd. Deze regelgeving moet volgens de wetgever voorkomen dat de post- en pakketbezorging te kostbaar en te onwerkbaar wordt.

 

Verzender is het aanspreekpunt

Maar als de pakketbezorgers niet aansprakelijk gesteld kan worden voor verzendproblemen, wie dan wel? Uiteindelijk is dat degene die het pakket verzonden heeft. In veel gevallen gaat het dan dus om de webshop of het postorderbedrijf. De enige manier waarop de zakelijke verzender onder die aansprakelijkheid uit kan komen is wanneer de koper bewust voor een alternatieve pakketdienst kiest waar de online winkel normaal gesproken nooit zaken mee doet. De aansprakelijkheidskwestie wordt overigens een beetje ingewikkelder als particulieren elkaar pakketjes versturen naar aanleiding van een aankoop via (bijvoorbeeld) Marktplaats. Dan is de verzender in de meeste gevallen alleen aansprakelijk als er tussen de verkoper en de koper vooraf duidelijke afspraken over de verzendmethode, verzendwijze en bijbehorende aansprakelijkheid zijn gemaakt.

 

Afleveren bij de buren

 

Op pad moeten voor een tweede bestelpoging omdat de geadresseerde niet thuis is, is niet bepaald een favoriete bezigheid van menig pakketbezorger. Temeer omdat de bezorger voor die extra bestelpoging soms niets extra verdient. Het is daarom logisch dat pakketdiensten zo veel en zo vaak mogelijk pakketjes bij buren afgeven als deze niet rechtstreeks bezorgd kunnen worden. Op voorwaarde dat de bode een bericht in de brievenbus achterlaat waar het pakket geleverd is, is deze bezorgmethode overigens officieel toegestaan. Maar dat betekent wettelijk gezien niet dat de buurman of buurvrouw verantwoordelijk is voor het in ontvangst genomen pakket. Gaat er op het moment dat het pakket in het huis van de buren staat iets mis met de doos of de inhoud ervan, dan is uiteindelijk nog steeds de verzender van het pakket de aansprakelijke partij.

Goede consumentenbescherming

Deze hoge mate van bescherming zorgt ervoor dat producten of diensten bestellen voor consumenten veilig uitpakt. Gaat er tijdens het koopproces iets mis, dan mag de consument daar wettelijk gezien dus nooit de dupe van worden en is het de taak van de verzender van het pakket om de zaak op een nette manier op te lossen.

 

 

Foto's:


A