Aston Martin DBX tapt uit ander vaatje

Het kon niet uitblijven dat Aston Martin zou inhaken op de mode van SUV’s en crossovers. Dat gebeurt nu met de DBX, die zijn exclusiviteit aan alle kanten uitdraagt.

Met deze even chique als snelle Brit kun je lekker uit de hoogte doen in een wereld vol dure SUV’s van voornamelijk Duitse makelij. Voor Aston Martin zelf is het allemaal een beetje schone schijn, in die zin dat het merk er momenteel niet al te rooskleurig voorstaat en veel zal afhangen van het succes dat de DBX boekt. Aan de magnifieke afwerking hoeft het in elk geval niet te liggen; de fraaiste soorten leder en alcantara ontmoeten elkaar in de cabine, waar verder een 12,3-inch digitaal instrumentarium en een 10,25-inch multimediadisplay opvallen. Dat alles houdt zich schuil onder een relatief aerodynamische koets, waarbij we de discussie van mooi of lelijk graag aan de borrelpraat overlaten. Over het prestatiepotentieel kan in ieder geval geen twist bestaan. Een vierliter biturbo-V8 hoest 550 pk en 700 Nm op, genoeg om met steun van de negentrapsautomaat de 2245 kg wegende DBX in 4,5 seconden van 0 naar 100 km/h te katapulteren. Krijgt hij onbeperkt de ruimte, dan stoomt hij met plezier door naar 291 km/h. Luchtvering met actieve rolstabilisatie moet de koets in bedwang houden en remmen met schijven van 410 mm vóór en 390 mm achter, omgeven door 22-inch wielen, bieden veel zekerheid. In het voorjaar arriveren de eerste exemplaren van deze super-SUV bij de dealers.

Foto's:


0