Op pad met de nieuwe Fiat 500 Hybrid

GEMERT – Fiat’s succesnummer heeft een groenere versie gekregen. De 500 Hybrid is zuiniger dan zijn oudere broers en stoot vooral minder schadelijke stoffen uit. Dat heeft een gunstig effect op de aanschafbelasting. De nieuwe instapversie van de 500 is daardoor bijna 1000 euro goedkoper geworden en staat vanaf 15.735 euro op de prijslijst.

Van de redactie

Italiaanse auto’s staan bekend om hun sportieve karakter. De nieuwe 1.0 driecilinder met 12V-mild-hybrid-systeem die onder de motorkap van de 500 Hybrid ligt, produceert 70 pk. Op papier presteert de turboloze nieuweling bescheiden, maar in de praktijk is het een groen energiebommetje.

De 500 biedt ook in de semi-elektrische versie veel rijplezier. Het is typisch zo’n auto die je voor je partner koopt om er zelf stiekem de bocht mee om te gaan. Het kekke karretje is een strak sturende stadskart die er, dankzij een slim startstopsysteem, tekens als een haas vandoor gaat. Guilty pleasure is het toerental even omhoog jagen en genieten van het aanzwellende geluid dat het sportief blokje produceert.

Het door Autobedrijf P.J. Peeters Gemert beschikbaar gestelde testexemplaar heeft geen automaat, maar een handgeschakelde zesbak die geen uitgesproken karaktereigenschappen heeft. Het beperkt verstelbare stuurwiel is stevig en ligt prettig in de hand.

De voorstoelen bieden veel meer ondersteuning dan in de eerste generatie van de Nuova 500. Voor langere bestuurders is de zitpositie niet optimaal, omdat er relatief weinig ruimte zit tussen de rechterknie en de middentunnel.

Het stevige, maar allerminst spartaanse onderstel draagt bij aan het zitcomfort en rijgenot

Het U-connect multimediasysteem is geen grafisch wonder, maar is eenvoudig te bedienen via het compacte touchscreen en biedt de gebruiker voldoende toepassingsmogelijkheden.

Fiat introduceert nieuwe mild-hybride-aandrijflijn zowel in de 500 als in de Panda (vanafprijs 14.290 euro). De komst van een nieuwe volledig elektrische 500e(de wereldwijde opvolger van de alleen voor de Amerikaanse markt geproduceerde stekkervariant) is aanstaande. De 500 la prima wordt op een nieuw platform gebouwd en krijgt een aangepast, maar sterk verwant uiterlijk. Zo gaan technische revolutie en optische evolutie bij de Fiat 500 hand in hand.

Meer info: https://www.fiat.nl/hybrid.

Foto's:


0