Hectische weken voor supermarkt Gemert

GEMERT – De coronacrisis heeft ook een grote impact op supermarkten. Voor supermarktondernemer Arjan de Vries (AH Gemert) waren het hectische weken. “Pas nu begint het te normaliseren.”

Van de redactie

“Vooral aan het begin van de coranacrisis was er veel onzekerheid. Hoe pakken de maatregelen uit? Zijn ze uitvoerbaar en wat is daarvoor nodig? Daar kwam nog bij dat er massaal gehamsterd werd. Op producten als wc-papier en bepaalde levensmiddelen ontstond onverwacht een run.” De vraag was zo plotseling en groot, dat het voor de supermarkten niet bij te benen bleek. Het gevolg was lege schappen. “Die raken nu weer goed gevuld. De druk is enigszins van de ketel, waardoor transport en logistiek zich kunnen herstellen.”

Veilig

Om te kunnen voldoen aan de eisen die de overheid in coronatijd aan supermarkten heeft gesteld is een aantal aanpassingen gedaan. “De gezondheid van onze klanten en medewerkers staat voorop. Zij moeten zo veilig mogelijk kunnen winkelen en werken. We zijn daarom continue in gesprek met Ahold Delhaize -het moederbedrijf van Albert Heijn-, om op de hoogte te blijven van de actuele ontwikkelingen. Stelt het kabinet nieuwe voorwaarden, dan kunnen we daar direct op inspelen.”

Winkelwagentje

Om te voorkomen dat het te druk wordt in de winkel zijn mensen voorlopig verplicht om een winkelwagentje mee naar binnen te nemen en is het aantal karretjes beperkt. “Na gebruik worden de winkelwagentjes buiten door een winkelmedewerker gedesinfecteerd voordat een nieuwe bezoeker ermee naar binnen mag.”

Kuchschermen

Bij de kassa’s zijn zogenaamde kuchschermen van plexiglas geplaatst en zeilen opgehangen om de kans op besmetting te verkleinen. “Omdat betalen met munt- en papiergeld extra risico’s met zich meebrengt is er nog maar één kassa geopend waar contant betaald kan worden. Ook vragen we mensen om de cijfercode op hun bonuskaart voor te lezen.” Kassamedewerkers kunnen dan de code ingeven en hoeven de kaart niet meer aan te raken. Op de broodafdeling zijn croissants en luxe broodjes al in plastic zakjes voorverpakt, zodat mensen ze niet in de hand hoeven te nemen.

Scholen

Door de extra maatregelen zijn er meer mensen in de winkel bezig met vakkenvullen, schoonmaken en het begeleiden van de klantenstromen. “Dat de scholen dicht zijn is voor ons een voordeel. Jongeren met een bijbaantje in de supermarkt hebben nu meer tijd om bij te springen.”

Gedragsverandering

De Vries merkt dat klanten steeds beter rekening houden met de nieuwe realiteit. “Met name sinds de laatste grote persconferentie van de premier zien we over de hele breedte een gedragsverandering. Mensen houden over het algemeen netjes afstand en doen meer boodschappen tegelijk, zodat ze minder vaak naar de supermarkt hoeven. Klanten reageren begripvol en spreken vaker hun waardering uit voor het werk dat we doen. Dat motiveert ons nog extra.”

Pasen

In de aanloop naar Pasen is het normaal gesproken een stuk drukker in de supermarkten. De Vries maakt zich daar geen zorgen over. “De extreme pieken van de eerste weken zien we niet meer. De omzetten en de voorraden komen weer op het niveau van voor de coronacrisis en er zijn voldoende medewerkers beschikbaar om alles in goede banen te leiden. We zijn er dus helemaal klaar voor.”

Foto: Winkelwagens worden na gebruik gedesinfecteerd bij AH Gemert.

 

Foto's:


0