Stuurman: Ingehouden adem

Zolang ik me kan heugen is het in de autobranche nog nooit zo oorverdovend stil geweest qua modelintroducties. Af en toe sijpelt er een bericht door over een nieuwe carrosserievariant of een aanvulling op motorisch gebied, maar daarbij blijft het ook. Ik vind dat best een aparte ontwikkeling, eerlijk gezegd. Kijk, dat fabrikanten (een aantal van) hun productiefaciliteiten stilleggen om niet buiten de grenzen van de coronamaatregelen te treden, mag logisch heten. Overigens draaien op veel plaatsen in de wereld de lijnen alweer en volgen er bijna wekelijks goede berichten daaromtrent, mede met dank aan de verregaande automatisering in deze tak van industrie en dientengevolge een makkelijk realiseerbare afstand tussen de mensen die er werken. Per vierkante meter zijn dat er nogal weinig, namelijk.

Ondertussen lijken geplande lanceringen van nieuwe modellen uitgesteld te worden. Met vele jaren ontwikkelingstijd achter de rug stonden ze ongetwijfeld keurig ingedeeld voor het introductieschema van 2020. Nu houden fabrikanten hun adem in en ik vraag me af wat daaraan ten grondslag ligt. Natuurlijk, de Autosalon van Genève mocht geen doorgang vinden, waarbij ik meteen aanteken dat een aantal deelnemers toch al besloten had om af te haken. Ergo, zij kozen voor alternatieven om hun primeurs wereldkundig te maken, veelal via de eigen kanalen. Die lanceringen zouden we dus niet moeten missen. Zeker, er heerst coronacrisis, maar die duurt niet eeuwig en de onthulling van een nieuw model richt zich per slot van rekening op de nabije toekomst. Zo’n auto staat nooit per direct in de showrooms met hun momenteel zeer geringe bezoekersaantallen. Ik zou juist denken dat je als fabrikant de mensen lekker probeert te maken in een periode dat velen thuiszitten en zeeën van tijd hebben om achter de computer, de tablet of de smartphone door te brengen.

Wat er ook achter schuilt, de ingehouden adem kan haast maar één ding betekenen: zodra de wereld weer normaal draait, mogen we een lawine aan nieuwe modellen begroeten, met introducties die elkaar in hoog tempo opvolgen. Speciaal denk ik dan even aan merken als Audi, BMW en Mercedes-Benz, waar het in normale tijden al doorlopend een drukte van belang is qua noviteiten. Die zullen de aandacht moeten delen, wat niet gunstig uitpakt voor de attentiewaarde. Toch liggen er ook kansen. Immers, stel dat je drie of vier premières in korte tijd zou laten plaatsvinden, dan laten ze zich mooi combineren in één nationaal of lokaal (op dealerniveau) evenement. Dat zou heel dikke bezoekersaantallen teweeg kunnen brengen, met als prettig resultaat een eindsprint in verkoopaantallen om het belabberde jaar goed te maken. Blijft er eigenlijk maar één uitdaging over: die drommen mensen op anderhalve meter afstand van elkaar houden.

Aart van der Haagen

Foto's:


0