Nieren BMW 4 Serie nu al veelbesproken

‘Opvallender en sportiever dan ooit,’ zo beschrijft BMW de nieuwe 4 Serie Coupé. Dat eerste is sowieso het geval en het wekt al hevige discussie op rondom de prominente nieren in het front.

Ontwerpchef Domagoj Dukec liet zich na de stroom van commentaren in sociale media binnen een dag al uit de tent lokken om de nogal dominante grille toe te lichten, met de verklaring dat de 4 Serie zich ten opzichte van de 3 Serie sterk mag onderscheiden en dat de neus bovendien verwijst naar klassiekers als de vooroorlogse 328. Soit. Laten we ons concentreren op de rest, zoals de in alle richtingen gegroeide body, die nu 4,77 bij 1,85 bij 1,38 meter bereikt. Hij presenteert zich met standaard ledverlichting rondom en BMW Laserlight. Ook tot de vanzelfsprekendheden behoren portierruiten zonder frame, een opbergpakket, sportstoelen, een driedelig neerklapbare achterbank om de 440 liter grote bagageruimte uit te breiden, een multimediasysteem met telematicadiensten en navigatie, driezoneklimaatregeling, rijstrookbewaking, een automatische noodstopfunctie en waarschuwing voor snelheidslimieten.

Bovenal wordt de 4 Serie Coupé weer een onvervalste rijdersauto, in de eerste plaats dankzij achter- of vierwielaandrijving, een 2,1 centimeter lager zwaartepunt, meer stijfheid, toepassing van lichte materialen en een uitgekiende wielophangingsgeometrie. Allerlei M-opties scherpen dit aan, zoals sport- of adaptieve schokdempers, variabele besturing, een elektronisch sperdifferentieel en een dynamischer versie van de altijd standaard achttraps Steptronic-automaat. Motoren? Viercilinders vinden we in de 420i (184 pk), de 430i (258 pk) en 420d (190 pk), de laatste optioneel met xDrive. Vierwielaandrijving is standaard bij de zescilinders in de vorm van de M440i (374 pk), de 430d (286 pk) en de M440d (340 pk). BMW geeft deze zomer de prijzen van de diverse varianten vrij en plant de marktintroductie in oktober. Ongetwijfeld volgen later de Cabrio en de vijfdeurs Gran Coupé.

Foto's:


0