Stuurman

In het verleden heb ik weleens een boompje opgezet over het fenomeen SUV, wat mij betreft een hoogst ongelukkig bedenksel van een industrie die van gekkigheid niet meer weet waarmee zij de consument nog moet inpalmen. Behalve de hoge instap, de stoere (of lompe) uitstraling en veelal de capaciteit om zware trailers te trekken faalt zo’n ding op alle fronten, want in minder sterke mate ook geldt voor de ervan afgeleide crossover. Weggedrag, gebruikskosten en ruimtebenutting oftewel de verhouding tussen binnen- en buitenmaten verdienen bedroevend lage rapportcijfers. Op al die vlakken komen traditionele carrosserievormen als de sedan, hatchback en stationwagon veel beter uit de verf. Er is echter – vind ik – goed nieuws in aantocht: deze zwangere nijpaarden lijken met uitsterven bedreigd.

Het kon ook haast niet anders, als je kijkt naar de teloorgang van de MPV. Ook de ruimtewagen ontketende ooit een hype en van alle trends weten we dat ze op een dag overgaan, zelfs al zat dat type voertuig op bepaalde vlakken wél razend slim in elkaar. In de voortdurende, niet bepaald vrijwillige zoektocht naar energiezuinige aandrijving beginnen fabrikanten nu een beetje vast te lopen met hun brandstof- of stroomverslindende joekels. Ja, de SUV’s en crossovers bevolken massaal onze wegen en ja, het aanbod groeit nog steeds, maar voor de makers is dat eigenlijk alweer verleden tijd. Die beraden zich op de toekomst en daarin passen zulke slurpende mastodonten met onvriendelijk machtsvertoon als grootste verdienste totaal niet meer.

Los van de eindigheid van trends begon die voorspelling zich bij mij steeds dieper te nestelen door de vloed van studiemodellen voor de toekomst, natuurlijk gezegend met elektrische en andersoortige schone aandrijving. In veel gevallen van Chinese afkomst, trouwens, waarbij het ene na het andere nieuwe merk lijkt op te staan. Er zitten heus nog SUV-achtigen tussen, maar het aandeel sedans met als grote gemene deler een ‘snelle’ fastbacklijn is frappant en neemt hand over hand toe. Aan uitstraling geen gebrek, moet ik zeggen, dus wat dat betreft kunnen ze die hoge kolossen prima tegenwicht bieden. Qua rijeigenschappen, gebruiksgemak en operationele kosten voor de berijder staan ze sowieso al met één-nul voor en het voortslepen van aanhangers en caravans wil met de huidige batterijtechniek toch al niet zo lekker, gezien de drastische beperking in actieradius. ‘Zakken, zus!’ riep mijn moeder vroeger weleens als we iets (ik weet niet meer wat) omlaag moesten brengen. Ik denk dat dat het thema wordt voor de auto-industrie in de komende jaren.

Aart van der Haagen

Foto's:


0