De leukste fietsroutes door Gemert-Bakel en Boekel volgens het Gemerts Nieuwsblad (1)

Zandwegen vormden eeuwenlang de levensaders van de Peel. Fietspaden waren er in die tijd nog niet. Fietsen evenmin. Over auto’s en autowegen nog maar te zwijgen. Te voet of met paard en wagen verplaatste men zich via karrensporen van het ene naar het andere dorp. Een deel van deze historische verbindingen is nog altijd begaanbaar. Enkele oude zandwegen zijn in deze route opgenomen.

Startplek van deze fietsroute is het Ridderplein in het historische dorpshart van Gemert.  Aan het plein rijst een machtig middeleeuws kasteel op. Als historische buitenplaats vormt het samen met het omliggende park en de aangrenzende gotische kerk één indrukwekkend geheel. De Vrije Heerlijkheid Gemert was eeuwenlang een onafhankelijk vorstendom. Het ministaatje, waar zowel katholieken als protestanten een plek hadden, stond onder gezag van de Duitse Orde. Eigenzinnigheid en tolerantie gaan in Gemert nog altijd hand in hand.

Met het kasteel aan onze rechterhand stappen we op. Schuin tegenover de schuttersbeelden, een eerbetoon aan de twee gilden die Gemert nog steeds rijk is, gaan we rechtsaf door het gietijzeren hek. Op de kleine kruising bij het poortgebouw van het kasteel, draaien we links een bruggetje op en volgen schuin rechtdoor het klinkerpaadje langs een oude ommuurde tuin. We rijden over het Hopveld. Direct na de ecologische kruidentuin en nog voor de bloemisterij steken we rechts een paadje in. Als we bij een rij wilgen komen blijven we spoor rechts volgen met de bomen aan onze linkerhand.  Aan het eind gaan we links een klinkerweg (De Schabbert) op. We passeren het kleurige kunstwerk Klaïda (hoofdfoto),dat ontworpen is door de Gemertse outsider-kunstenaar Gerard van Lankveld. Aan het einde steken we de heuvel over en rijden tussen de langgevelboerderij en de bushalte Na de bushalte steken we over en volgen linksaf het fietspad langs de West-Om. Bij de Rotonde gaan we rechtdoor (Beeksedijk). Na de innovatieve champignonkwekerij, waar uit compost energie wordt gewonnen, steken we de Beeksedijk over naar Derde Steeg. Bij fietsknooppunt 65 gaan we links en aan het einde van de Galgeweg rechts naar de Broekstraat. We fietsen door een eeuwenoud buurtschap met historische hoeven. Sinds kort heeft het gehucht er nog een blikvanger bij. Vlindersafari is verhuisd naar de Broekstraat.

Bewondering en verwondering wisselen elkaar af als we bij Vlindersafari uitleg krijgen over de honderden kleurige vlinders die er rondfladderen. Vlindersafari heeft een buitenterras waar je van een kop koffie met vlaai kunt genieten. Kruidentuin de Zommervoogel, een project van de Stichting Gemert-Bakel Kruidentuin van Nederland, is er eveneens te vinden.

Verrijkt gaan we verder. Op de driesprong bij het hagelkruis aan het eind van de Broekstraat sturen we direct rechts de Kromstraat in. We zoeven langs rijksmonumentale boerderijen als De Blauwe Kei en de middeleeuwse Armenhoef. De verharde Kromstraat gaat over in de onverharde Oude Helmondseweg. We schakelen een tandje lager en volgen deze oude, door majestueuze eikenbomen omzoomde, zandweg tot aan het eind. In het gehucht Milschot gaan we linksaf naar Milschot. Een stukje verder verlaten we het asfalt weer en slaan rechtsaf naar de Hemelsbleekweg. We volgen bij de haakse bocht, ter hoogte van de 127 meter hoge mediatoren, de weg naar links. Op de toren, die in de volksmond De Wortel van De Mortel wordt genoemd, broeden slechtvalken. Op het nest is een webcam gericht. De live-beelden zijn al jaren een hit op internet.

Na enkele honderden meters steken we schuin de drukke Bakelseweg over en gaan verder op de Lage Aarleseweg. Als de verharding ophoudt volgen we de zandweg de bossen in en gaan op de kruising links. Aan de rand van het bos draaien we rechtsaf het halfverharde fietspad op. Bij knooppunt 54 links naar de Hertenbosscheweg richting knooppunt 53. Einde links Nachtegaallaan, daarna rechts de Mortelse Peelweg in en einde rechts Heikampseweg – Patrijsweg en daarna schuin oversteken naar de Zwarte Waterweg. Aan het einde weg links de Fazantweg en na enkele honderden meters rechtdoor oversteken naar de Sijpseweg. Dit deel van de route is onverhard. Het zand kan mul zijn, dus soms moeten we even afstappen. (Wie daar geen trek in heeft kan voor een alternatieve route kiezen door al aan het einde van de Patrijsweg linksaf naar de Ontginningsweg af te slaan, over te steken naar De Wolf van Westerrodeweg, dan rechtsaf naar de Breemhorstsedijk, links naar de Reijseweg en rechtsaf naar de Rooije Hoefsedijk om bij de Reijse Heerlijckheid weer op de reguliere route aan te sluiten.)

De lommerrijke route voert langs natuurgebieden De Stippelberg en de Sijp.  Einde Sijpseweg gaan we linksaf naar de Rooije Hoefsedijk. Bij het tuindersbedrijf op nummer 82, is Landwinkel De Reijse Heerlijckheid gevestigd. Daar kunnen we terecht voor een vers assortiment groente en fruit. Deze vruchten van de natuur zijn veelal van eigen land of van collega-telers uit de buurt afkomstig. Proef ook eens de ‘heerlijcke’ zuivel uit Deurne of een geniet van een glaasje sap op het mini-terras. De landwinkel beschikt eveneens over een uitgebreide keuze kazen, vers van het mes. Wil je iemand verrassen dan zijn er ook prachtige en originele cadeaupakketten verkrijgbaar.

Met de groene energie van de Reijse Heerlijckheid in onze lijven fietsen we fris en fruitig verder en ga na een poos rechtsaf (Dennenweg), daarna weer rechtsaf (Scheiweg) en linksaf (Heideweg). Aan het eind steken we de drukke Peeldijk over, draaien linksaf het fietspad op en gaan daarna rechts naar de Grintweg. Aan de linkerkant bevindt zich de Rooije Plas, waar regelmatig nationale en internationale waterskiwedstrijden worden gehouden. Einde weg rechts Haveltweg en daarna links naar de Dompthoorn.

Daar ligt in het buitengebied Vakanthuizen Versantvoort verscholen. Vijf sfeervol ingerichte en kindvriendelijke vakantiehuizen bieden volop mogelijkheden voor een gezellig verblijf met familie of vrienden tot maximaal 26 personen per huis. Ook voor cursussen, trainingen en presentaties zijn er diverse arrangementen beschikbaar. De familie Versantvoort heeft aan de Gagelweg eveneens een fraaie Bed and Breakfast ingericht.

Einde weg gaan we linksaf naar de Kapelweg. Niet lang daarna komen we bij Pluktuin De Heerevelden. In het bloembelevingscentrum kun je in alle rust zelf een prachtig boeket plukken of een rondleiding door de bloemkwekerij volgen. Snuffel ook eens rond in het winkeltje met streekproducten en cadeauartikelen, geniet van een kopje koffie, thee, een boek of een workshop.

Aan het einde van de weg, in bedevaartsoord Handel slaan we rechtsaf (Onze Lieve Vrouwestraat) en daarna linksaf (Pelgrimseweg). We doorsnijden een oude zandrug en ga na de bosrand links naar de Onze Lieve Vrouwesteeg. Via een grote en kleine fietsbrug bereiken we de bebouwde kom van Gemert. Aan het einde van het pad rechtsaf naar de Doonheide, aan het eind schuin de Boekelseweg oversteken naar de Deel. Daarna rechtsaf naar de Elding, links of rechts om korenmolen De Bijenkorf en aan het einde links naar de Pandelaar. Net na het witte wegkappelletje steken we rechts de smalle Koppersgang in. De slingert met een s-bocht achter een huizenrij door en botst dan op het Peerke Slitspad. Daar gaan we links en vervolgens rechts naar de Bloemerd. Die volgen we schuin rechtdoor tot aan de Haag. Dan rechtsaf en aan de dorpsrand links naar de Jezuïetenlaan. Daarna de Komweg oversteken en met de bocht mee het Kerkepad volgen dat tussen de begraafplaats en het kasteelpark doorloopt richting de kerk. Direct na de kerk rechtsaf en aan het einde weer rechts naar het Ridderplein, het begin- en eindpunt van deze route.

We brengen nog een bezoek aan de VVV, die naast het gemeentehuis huist. Je hoeft niet ver weg om nog meer mooie fietsroutes te kunnen fietsen, zo verzekeren de medewerkers ons. Behalve bergen vind je in Gemert-Bakel veel natuur, landerijen, gezellige dorpskernenen veel bezienswaardigheden. Een hele mooie mountainbikeroute maar ook rustige landwegen. Er valt nog heel veel te ontdekken op de fiets in Gemert-Bakel. Bij de VVV helpen ze ons graag op weg.