Stuurman: Gele engelen

Met angst en beven wachten autofabrikanten de uitslagen af van de jaarlijkse verkiezing ‘Gelber Engel’ in Duitsland, gebaseerd op een grootschalig betrouwbaarheidsonderzoek door de ADAC. Het equivalent van onze ANWB Wegenwacht publiceerde in juni jongstleden zijn nieuwste statistieken op basis van drie miljoen pechgevallen en direct daarna ging bij Audi en BMW de vlag uit, want een aantal populaire modellen van deze merken eindigde in de absolute top. Het spreekwoordelijke fenomeen ‘Duits degelijk’ gaat echter niet overal op, want bij een Ford C-Max, S-Max of Kuga, een Opel Insignia of Meriva, een Volkswagen Sharan of een Mercedes-Benz E-Klasse moet je heel hard wegrennen. Bij een Kia Ceed of Sportage, een Hyundai i20 of i30, een Nissan Qashqai, een Smart ForFour, een Fiat 500 en diverse Fransozen ook.

Wat zegt zo’n onderzoek? Geeft het een sterk advies af over welke auto je wel of niet moet kopen? Dat vind ik een wat voorbarige conclusie. De uitslagen vertellen alleen maar iets over de kans om onderweg een storing te krijgen die het noodzakelijk maakt om een pechhulpdienst in te schakelen. Dat moet je dan in het juiste perspectief zien, want zelfs van de totale ‘flops’ – zoals de ADAC ze noemt – valt de overgrote meerderheid helemaal nooit stil. Daarnaast geeft dit onderzoek slechts een heel beperkt beeld van de betrouwbaarheid, aangezien je talloze mankementen kunt bedenken waarvoor je niet onderweg je gele vrienden hoeft in te schakelen. Met een weigerende airco, een vervelende rammel, een knakkend geluid in de wielophanging of een excessief hoog olieverbruik rijd je gewoon op enig moment naar de garage. Trouwens, bij onderhoudswerkzaamheden kunnen nog dingen aan het licht komen die je onderweg niet eens merkte, zoals een distributieketting die op breken staat.

Als we nu even de winnaars van Audi aanhalen en denken aan de beruchte problemen met TFSI-motoren en DSG-versnellingsbakken, zaken die kostbare reparaties opwerpen, hoe wijs doe je er dan aan om zo’n volgens de ADAC oerbetrouwbare A1 of A3 te kopen? In het onderzoek vallen enkele Kia’s en Hyundai’s door de mand vanwege bougieproblemen, maar die laten zich tegen een bescheiden bedrag verhelpen, als de auto überhaupt al buiten de garantie zit. Die termijn duurt bij deze merken zeven respectievelijk vijf jaar, wat een fabrikant vast niet zou durven bij slechte productkwaliteit. Trouwens, waar de i20 en de i30 uit Korea teleurstellen, behoort de Tucson weer bij de winnaars. Ik kan me niet voorstellen dat de ene serie volstrekt waardeloos is en de andere bijna feilloos. Veel nuttiger lijkt mij dus een onderzoek met de gemiddelde onderhouds- en reparatiekosten per auto, want díe bepalen uiteindelijk wat je als consument in de portemonnee voelt. Persoonlijk sta ik liever eens in de vijf jaar langs de weg met een niemendalletje dan dat ik bij de garage zo nu en dan een rekening met drie nullen mag voldoen…

Aart van der Haagen

Foto's:


0