Verfrissende Opel Mokka, ook elektrisch

Zo dan! Dat is even andere (design)taal die Opel daar spreekt met de nieuwe Mokka. Moederbedrijf PSA maakt resoluut een einde aan de saaiheid en stop ook nog een elektromotor in het vooronder.

Opel mag zich in zijn handen knijpen met de Franse invloed en lijkt helemaal op te bloeien, waarbij de compacte crossover als eerste de merkstijl voor de nabije toekomst omarmt. Zonder zich te verliezen in een kermis van overbodige frutsels wisten de ontwerpers iets verfrissends neer te zetten, met als blikvanger de zogeheten Vizor-neus, optioneel uit te rusten met matrixlampen. Ledverlichting rondom is sowieso standaard in de lekker gedrongen koets, die met een lengte van 4,15 meter 12,5 centimeter korter uitvalt dan bij de voorgaande generatie. Ondanks die krimp belooft Opel een bagageruimte van 350 liter en een ruim interieur, waarin een geheel digitaal dashboard de aandacht opeist. Dit wordt aangeduid als Pure Panel en bevat voor de bestuurder een scherm van maximaal twaalf inch. Andere innovaties betreffen adaptieve cruise control, telematicadiensten en een panoramacamera.

De crossover rust op het CMP-platform van PSA en schudde daarmee tot 120 kg gewicht af, bij dertig procent meer torsiestijfheid. Als eerste geeft Opel de specificaties vrij van de Mokka-e, een geheel elektrische versie met 136 pk, een begrensde top van 150 km/h, een WLTP-actieradius van 322 km, een snellaadtijd van dertig minuten (tot tachtig procent) en een driefasenaansluiting. Ook benzine- en dieselversies zullen echter op het menu staan. We moeten nog wel tot begin 2021 wachten voor deze vrolijke frans de showrooms komt opfleuren, al nemen de dealers deze zomer reeds de eerste bestellingen aan.

Foto's:


0