Volkswagen Arteon Shooting Brake na facelift strak in het pak

 

 

Met de Volkswagen Arteon kon je je al onderscheiden tussen de duizenden Passats, alleen nooit wanneer je een stationwagon wilde. De Shooting Brake, gecombineerd met een facelift, zet dat recht.

Drie jaar moesten we erop wachten, maar nu krijgt de Arteon-reeks uitbreiding met een carrosserievariant die in het D-segment huizenhoog scoort. Een giga-ruimtewinst levert dat trouwens niet op, met 565-1632 tegen 563-1557 liter. Hoe dan ook, de Shooting Brake ziet er stijlvol uit en profiteert meteen van de milde wijzigingen die de fastback ten deel vallen, waaronder – tegen meerprijs – een ledlichtband over vrijwel de volle breedte van de voorzijde. Verder zien we een fraaier, nu sterker van de Passat afwijkend interieur inclusief een 12,5-inch digitaal instrumentarium. De Arteon is geheel connectief, optioneel te ontsluiten via bepaalde smartphones en met alle aangevinkte veiligheidssystemen in staat om tot 210 km/h semi-zelfstandig te rijden. Mooi nieuws betreft de 218 pk sterke e-Hybrid, die de dagelijkse woon-werkkilometers (grotendeels) elektrisch kan afleggen. Snelheidsrakkers kunnen voortaan binnen de reeks terecht bij de R-uitvoeringen met hun 2.0 TSI-motor van 320 pk, die zijn kracht via een DSG-transmissie over alle vier de wielen uitspreidt, inclusief automatische koppelverdeling in bochten. Hetzelfde blok levert in de basisversie 190 pk, met als alternatief een vrijwel even sterke dieselaar, de 2.0 TDI met 200 pk. Komende herfst starten de leveringen van beide Arteons.

Foto's:


0