Gordon Murray T.50 in de geest van McLaren F1

De iconische McLaren F1 heeft een opvolger gekregen, nota bene van dezelfde ontwerper. Gordon Murray pakt het nu echter zelfstandig aan met de T.50, wederom een meesterwerk.

Kijkend naar de verhouding tussen prestaties en efficiency is er waarschijnlijk nooit meer een betere supercar geweest dan de McLaren F1, die vooral profiteerde van een uitzonderlijk laag gewicht en een uitgekiende aerodynamica. Dat de Gordon Murray T.50 op dezelfde leest geschoeid zou worden, wekt geen verwondering. De briljante Britse ingenieur verbindt namelijk niet zomaar ergens zijn eigen naam aan. Hij laat zijn levenswerk nu evolueren in een creatie waarin hij zelf – geheel terecht – met de eer mag strijken. Er ontstond een mooi, zuiver geheel en zeker geen afzichtelijk spoilerpakket, zoals bij veel concurrenten. Functionaliteit overheerst en komt bijvoorbeeld tot uiting in de ventilator op de achtersteven, die de sportwagen extra downforce, rechtuitstabiliteit of juist een hogere topsnelheid kan bezorgen, te bepalen door de chauffeur.

Over de bestuurder gesproken: die bevindt zich weer in het midden, eventueel geflankeerd door een passagier aan beide zijden. Daar weerspiegelt zich het F1-DNA, net als in de vleugeldeuren en in de extreem lage voertuigmassa, die slechts 957 kg bedraagt. Dat moet krankzinnige prestaties opleveren, kijkend naar de aanwezigheid van een midscheeps geplaatste Cosworth-V12 van 3,9 liter, geprogrammeerd op 659 pk en in staat om tot 12.100 tpm door te halen. Voor het bereiken van de topsnelheid zit zelfs nog 50 pk extra onder de knop, in combinatie met ventilatorstand Vmax. Gordon Murray pleziert de puristen met een handschakelde zesbak en vergeet bovendien het praktische aspect niet, met 288 liter opbergruimte aan boord. Voor al die perfectie moet je wel 2,6 miljoen euro uit een oude sok trekken en wachten tot 2022, als de eerste van in totaal honderd exemplaren afleverklaar gemaakt worden.

Foto's:


0